Skip to main content
فهرست مقالات

گامی به سوی علم دینی

معرف:

کلید واژه های ماشینی : علم دینی ، علم ، علم اجتماعی اسلامی ، پارادایم علم اجتماعی اسلامی ، عقلانیت ، گامی به‌سوی علم دینی ، رویکرد بستان به علم دینی ، متون دینی ، نظریه ، علوم تجربی

خلاصه ماشینی:

"&%04619EOKG046-G% لد دوم مباحث مطرح‌شده در باب علم دینی،در جلد اول،نوعا جنبه‌یفلسفی و انتزاعی داشته‌اند و این نوع مباحث،تنها زمانی می‌توانندموافقت اجتماع علمی با ادعاهای طرفداران علم دینی را جلب کنندکه روش‌های تحقیق برآمده از مبانی و اصول موضوعه‌ی خود را بهطور روشن و قابل اجرا ارائه دهند. لذا در جلد دوم،ابتدا جمع‌بندییافته‌های نظری مرحله‌ی پیشین در قالب ارائه‌ی یک پارادایمپیشنهادی برای علم اجتماعی اسلامی و سپس توضیح آثار و نتایجروش‌شناختی این پارادایم،به ویژه در زمینه‌ی چگونگی استفاده ازگزاره‌های متون دینی در علوم اجتماعی است. با توجه به اهمیت موضوع نظریه‌سازی به ویژه برایتحقق اندیشه‌ی علم دینی،بستان با استفاده از نمونه‌هایی،الگوهایمهم نظریه‌سازی را مورد بررسی قرار می‌دهد:نظریه‌سازی استقراییو قیاسی،بستان معتقد است با بهره‌گیری از متون دینی می‌توانعلاوه بر نظریات با برد متوسط و کوتاه دامنه،به ساختن نظریه‌هایکلان نیز اقدام کرد(ص 152). بنابراین او با اشاره به نتیجه‌گیری جلد نخست،بیان می‌داردکه«علوم اجتماعی فرضی که از پارادایم پیشنهادی علم اجتماعیاسلامی پیروی کنند،چند تمایز اساسی با علوم اجتماعی متداولخواهند داشت؛تمایز در جنبه‌های معرفتی که از غنای بی‌نظیرمضامین متون دینی اسلام نشأت می‌گیرد؛دوم،تمایز در جنبه‌هایاخلاقی به این معنا که علم اجتماعی اسلامی برخلاف الگوهایرقیب،هیچ‌گاه نتایج ضد اخلاقی در پی نخواهد داشت و از نظرنتایج راهبردی و سیاست‌گذاری‌ها،هماهنگی کاملی با آموزه‌هایدینی دارد؛سوم،تمایز در جنبه‌های مربوط به باورهای دینی؛چراکه علم اجتماعی اسلامی،هیچ زمینه‌ای برای سست شدن باورهایدینی یا گسترش اندیشه‌ی سکولاریسم فراهم نمی‌کند»(صص 188و 189). به علاوه از آنجا که جلد اول کتاب«به عنوان منبع درسی برایدانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های فلسفه و علوم اجتماعی تهیهشده است»(سخن پژوهشگاه)به نظر می‌رسد با توجه به دروس مصوبدوره‌ی کارشناسی این رشته‌ها،طرح برخی مباحث،خصوصا بخشاول(علم تجربی)فاقد ضرورت است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)