چکیده:
ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﻴﻮه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﺪﻧﻲ و ذﻫﻨﻲ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت ﺷﻮت ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف 04 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزش ﭘﺬﻳﺮ ﻣﺒﺘﺪی ﻣﻘﻄﻊ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻤﺮه ﻫﺎی ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن و ﺑﻬﺮة ﻫﻮﺷﻲ در 5 ﮔﺮوه 8 ﻧﻔﺮی ﻫﻤﮕﻦ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺲ از ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻛﻠﻲ در ﻣﻮرد ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ اﻧﺠﺎم ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﻣﺮﺑﻮط، آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻣﺪت 8 ﻫﻔﺘﻪ، ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ 3 ﺟﻠﺴﻪ و ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 03 ﺗﻜﺮار اﻧﺠﺎم دادﻧﺪ. ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﻻزم در زﻣﻴﻨﺔ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ وﺿﻌﻴﺖ و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ در ﻣﻬﺎرت ﻣﻼک، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﭘﺮﺗﺎب آزاد ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل از ﻧﻘﻄﺔ ﭘﻨﺎﻟﺘﻲ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن آﻣﺎری t ،K-sﻫﻤﺒﺴﺘﻪ، ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻳﻜﻄﺮﻓﻪ و آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺗﻮﻛﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ، ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﺪﻧﻲ و ذﻫﻨﻲ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داری داﺷﺘﻪ اﺳﺖ و ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﺪﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ذﻫﻨﻲ دﻧﺒﺎل ﺷﻮد، ﺑﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد. ازاﻳﻦ رو، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﺪﻧﻲ و ﺗﻤﺮﻳﻦ ذﻫﻨﻲ در اﻓﺮاد ﻛﻢ ﺗﻮان ذﻫﻨﻲ ﺑﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
" 1- Magnetic Resonance Imaging 2- Positron Emission Tomography 3- Roland 4- Decety ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﺪﻧﻲ و ذﻫﻨﻲ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزشﭘﺬﻳﺮ 92 اوﻳﺸﻲ و ﻣﺎﺷﻴﻤﺎ1 )4002( در ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻋﺼﺒﻲ ورزﺷﻜﺎران ﻧﺨﺒﻪ در ﻃﻮل ﺗﺼﻮﻳﺮﺳﺎزی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ واﻛﻨﺶ ﻫﺎی ﻋﺼﺒﻲ ﻳﻚ ﺣﺮﻛﺖ ارادی ﻛﻪ ورزﺷﻜﺎران ﻧﺨﺒﻪ ﻫﻤﻮاره از آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ روش ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ اﻳﻦ روش ﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان راﻫﻜﺎری ﺑﺮای ﺑﺎزﺗﻮاﻧﻲ ﺑﻴﻤﺎراﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻬﺎرت ﺧﻮد را در ﻧﺘﻴﺠﺔ ﺑﻴﻤﺎری ﻳﺎ ﺳﻜﺘﻪ از دﺳﺖ داده اﻧﺪ، ﻣﻔﻴﺪ اﺳﺖ )31(.
1- Oishi & Maeshima 2- Mental Retardation 3- Porretta & Surburg ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ _ ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 1، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 8831 03 ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻘﻴـﻖ ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﻛﻪ ﭘﻴﺶ از اﻳﻦ ﻋﻨﻮان ﺷﺪ، ﻫﺪف از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﻴﻮه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ و ذﻫﻨﻲ ﺑﺮ اﻛﺘﺴﺎب و ﻳﺎدداری ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﻮد.
(Pﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ، ﺑﻴﻦ ﻣﻴﺰان ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺷﻴﻮه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ و ذﻫﻨﻲ ﺑﺮ اﻛﺘﺴﺎب و ﻳﺎدداری ﻣﻬﺎرت ﺷﻮت ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل اﻓﺮاد ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری وﺟﻮد دارد )ﺟﺪول 4( ﻛﻪ آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺗﻮﻛﻲ ﻧﺸﺎن داد : ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﺪﻧﻲ و ذﻫﻨﻲ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزشﭘﺬﻳﺮ 33 در ﺧﺼﻮص اﻛﺘﺴﺎب آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ، ﮔﺮوه اول ﺑﺎ ﮔﺮوه ﻫﺎی دوم، ﭼﻬﺎرم و ﭘﻨﺠﻢ، ﮔﺮوه دوم ﺑﺎ ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺳﻮم و ﭘﻨﺠﻢ و ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺗﻤﺎم ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری دارد )ﺟﺪول 5(.
"Comparing the effects of physical practice and mental imagery rehearsal on ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﺪﻧﻲ و ذﻫﻨﻲ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزشﭘﺬﻳﺮ 41 learning basic surgical skills by medical students"."