چکیده:
ﻫﺪف از ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻐﻴﻴﺮﭘﺬﻳﺮی ﺗﻤﺮﻳﻦ و ﺳﻦ ﺑﺮ ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل دﻗﺖ ﭘﺮﺗﺎب از ﺑﺎﻻی ﺷﺎﻧﻪ در ﻛﻮدﻛﺎن اﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر از آزﻣﻮن ﺗﻌﺪﻳﻞ ﻳﺎﻓﺘﺔ دﻗﺖ ﭘﺮﺗﺎب از ﺑﺎﻻی ﺷﺎﻧﺔ ﺧﻠﺠﻲ و ﺷﻔﻴﻊ زاده (1383)اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﻤﻮﻧﺔ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺷﺎﻣﻞ 48 ﻛﻮدک دﺧﺘﺮ راﺳﺖ دﺳﺖ (16 ﻛﻮدک در ﻫﺮ ﮔﺮوه 4-5-6 ﺳﺎﻟﻪ) و روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﺑﻪ ﺻﻮرت داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ ﺑﻮد. ﻛﻮدﻛﺎن در ﻫﺮ ﮔﺮوه ﺳﻨﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻤﺮه ﻫﺎی ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن ﺑﻪ ﮔﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺛﺎﺑﺖ و ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﻫﺪف 60 ×60 ﺳﺎﻧﺘﻴﻤﺘﺮ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺮد، در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﮔﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﻫﺎی 90 ×90 ، 60 ×60 و 30 ×30 ﺳﺎﻧﺘﻴﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﭘﺮداﺧﺖ. دورة اﻛﺘﺴﺎب در 3 روز و ﻫﺮ روز ﺷﺎﻣﻞ 4 دﺳﺘﻪ ﻛﻮﺷﺶ و ﻫﺮ دﺳﺘﻪ ﻛﻮﺷﺶ ﺷﺎﻣﻞ 6 ﭘﺮﺗﺎب ﺑﺎ دﺳﺖ ﺑﺮﺗﺮ ﺑﻮد. آزﻣﻮن ﻳﺎدداری 24 ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺲ از ﭘﺎﻳﺎن دورة اﻛﺘﺴﺎب اﺟﺮا ﺷﺪ. آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎل ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ در اﻧﺪازة ﻫﺪف ﭘﺲ از آزﻣﻮن ﻳﺎدداری و آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎل ﺗﺎﺧﻴﺮی ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻌﺪ اﺟﺮا ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ آﻣﺎری داده ﻫﺎ از ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻣﺮﻛﺐ و آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺗﻮﻛﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. در آزﻣﻮن ﻳﺎدداری ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺛﺎﺑﺖ و ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ( 05 /0 P)اﺛﺮ اﺻﻠﻲ ﺳﻦ در ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﺣﻞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻮد و 6 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮ از 4 و 5 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﺑﻮدﻧﺪ ( 05 /0 >P)اﻣﺎ ﺑﻴﻦ 4 و 5 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎ اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﻲ داری وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ ( 05 /0 <P)ﺳﻦ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد دﻗﺖ ﭘﺮﺗﺎب از ﺑﺎﻻی ﺷﺎﻧﻪ ﺗﺎﺛﻴﺮ داﺷﺖ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﭘﺬﻳﺮی ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﻜﺮد دﻗﺖ ﭘﺮﺗﺎب از ﺑﺎﻻی ﺷﺎﻧﺔ ﻛﻮدﻛﺎن دﺧﺘﺮ 4، 5 و 6 ﺳﺎﻟﻪ در آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎل ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"اوﻟﻴﻦ ﺳﻮد ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪة ﻣﻬﺎرت از 1 - Moxley 2 - Gerson &amp; Thomas 3 - Constant Practice 4 - Variable Practice ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻐﻴﻴﺮﭘﺬﻳﺮی ﺗﻤﺮﻳﻦ و ﺳﻦ ﺑﺮ ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل دﻗﺖ ﭘﺮﺗﺎب از ﺑﺎﻻی ﺷﺎﻧﻪ درﻛﻮدﻛﺎن 711 ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻛﻪ زﻣﻴﻨﺔ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﭘﺬﻳﺮ دارد، اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺧﻮد ﺑﺮای اﺟﺮای ﻣﻬﺎرت در ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻫﺎی آزﻣﻮﻧﻲ آﻳﻨﺪه اﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﻓﺮد ﻫﻢ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺧﻮد را ﺑﺮای اﺟﺮای ﻣﻬﺎرت اﻓﺰاﻳﺶ داده و ﻫﻢ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﺎزه ای ﺳﺎزﮔﺎر ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ در ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ آزﻣﻮن دﺧﺎﻟﺖ ﻛﻨﺪ )6(.
ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﻮر3 )1891( ﺑﺎ ﻋﻨﻮان &quot;اﺛﺮ ﺗﻐﻴﻴﺮﭘﺬﻳﺮی ﺗﻤﺮﻳﻦ در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻳﻚ ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻛﺘﻲ&quot;، ﻛﻪ در ﺑﻴﻦ 4 ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻣﺘﻔﺎوت اﻧﺠﺎم ﺷﺪ، ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﺧﺘﻼﻓﻲ در آزﻣﻮن ﻳﺎدداری وﺟﻮد ﻧﺪارد.
اﻳﻦ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﺤﻤﺪﻳﺎن )1831( ﻛﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﻪ ﺷﻴﻮة ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺗﺼﺎدﻓﻲ، ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻛﻠﻴﺸﻪ ای و ﺛﺎﺑﺖ را ﺑﺮ ﻳﺎدداری ﻳﻚ ﻣﻬﺎرت ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮد و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ رﺟﺎﻳﻴﺎن )5831( ﻛﻪ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری را ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺛﺎﺑﺖ و ﻣﺘﻐﻴﺮ ﮔﺰارش ﻧﻜﺮدﻧﺪ، ﻫﻤﺨﻮاﻧﻲ دارد )3، 5(، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﻮر )1891( ﺑﺎ ﻋﻨﻮان اﺛﺮ ﺗﻐﻴﻴﺮﭘﺬﻳﺮی ﺗﻤﺮﻳﻦ در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻳﻚ ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻛﺘﻲ در ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻣﺘﻔﺎوت، ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﺧﺘﻼﻓﻲ در آزﻣﻮن ﻳﺎدداری وﺟﻮد ﻧﺪارد ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻫﻤﺴﻮﺳﺖ)7(."