چکیده:
ﭼﻜﻴﺪهﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ و ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺮ اﺟﺮا و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﭘﺮﺗﺎب آزاد ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل اﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 63 دﺧﺘﺮﺳﺎﻟﻢ ﻏﻴﺮورزﺷﻜﺎر ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﻦ )95/1±8/22 ﺳﺎل(، ﻗﺪ )36/5±1/361 ﺳﺎﻧﺘﻴﻤﺘﺮ( و وزن )60/7±5/45ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم( ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮوه ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ )21 ﻧﻔﺮ(، ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ )21 ﻧﻔﺮ( و ﻛﻨﺘﺮل )21 ﻧﻔﺮ( ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﺗﻤﺮﻳﻦ درﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺗﺎب آزاد ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل ﺑﻪ ﻣﺪت 6 ﻫﻔﺘﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ، در ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ ﺳﻪ ﺟﻠﺴﻪ و در ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ 51 ﻛﻮﺷﺶ ﺑﺎ ﺣﻀﻮرﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ در ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻣﺠﺰا ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ. اﻣﺘﻴﺎز آزﻣﻮن ﭘﺮﺗﺎب آزاد ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل در ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ ﺛﺒﺖ و ﺳﭙﺲ ﭘﺲ آزﻣﻮن ﮔﺮﻓﺘﻪﺷﺪ، در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﻌﺪ از دو ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻲ ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ آزﻣﻮن ﻳﺎدداری در ﺷﺮاﻳﻂ ﻳﻜﺴﺎن ﺑﺮای ﺗﻤﺎم ﮔﺮوه ﻫﺎ و ﭘﺲ از 42 ﺳﺎﻋﺖ آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎلدر ﺷﺮاﻳﻂ ﺟﺪﻳﺪ )ﻣﺘﻔﺎوت از ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﻤﺮﻳﻦ( ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪ. از ﺷﺎﺧﺺ ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ ﺑﺮای ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ ﺳﻄﺢ ﭘﺎﻳﺔ اﻧﮕﻴﺨﺘﮕﻲ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ودر ﺣﻴﻦ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻃﻤﻴﻨﺎن از رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﻣﻄﻠﻮب اﻧﮕﻴﺨﺘﮕﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن آﻣﺎری آﻧﺎﻟﻴﺰوارﻳﺎﻧﺲ ﻳﻚ ﺳﻮﻳﻪ، آﻧﺎﻟﻴﺰ وارﻳﺎﻧﺲ ﺑﺎ اﻧﺪازهﮔﻴﺮیﻫﺎی ﻣﻜﺮر و آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺑﻦ ﻓﺮﻧﻲ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ در ﻫﺮﺳﻪ ﮔﺮوه ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻛﺮده اﺳﺖ و ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری در اﻣﺘﻴﺎز ﭘﺮﺗﺎب آزاد ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل ﺑﻴﻦ ﺳﻪ ﮔﺮوهدر ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ )541/0 = .(Pاﻣﺎ در آزﻣﻮن ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ ﺳﻮد ﮔﺮوه ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ و ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﺑﻮد، ﺑﻪ اﻳﻦﺻﻮرت ﻛﻪ در آزﻣﻮن ﻳﺎدداری ﮔﺮوه ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ اﻣﺘﻴﺎز را ﻛﺴﺐ ﻛﺮد و در آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎل دو ﮔﺮوه ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ و ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ اﻣﺘﻴﺎز ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﻌﻨﺎداری از ﻟﺤﺎظ آﻣﺎری ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻪ دﺳﺖ آوردﻧﺪ )000/0 = .(P
خلاصه ماشینی:
" 1002 ,1 - Gester G, Leith LM 6002 ,2 - Crust L, Clough PJ ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ – ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 3، زﻣﺴﺘﺎن 8831 86 از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﻓﺮاد ﻫﻨﮕﺎم اﺟﺮای ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ورزﺷﻲ ﻳﺎدﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در دﻧﻴﺎی واﻗﻌﻲ و ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت، زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ اﺟﺮا در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان و در ﺣﻀﻮر ﺳﺮ وﺻﺪای دﻳﮕﺮان ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ در اﻧﮕﻴﺨﺘﮕﻲ ﻣﺤﻴﻄﻲ، دﭼﺎر اﻓﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﺪه و ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻣﻮﺟﺐ اﻳﺠﺎد ﺻﺪﻣﺎت ﺟﺒﺮان ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ روﺣﻲ و ﺟﺴﻤﻲ در ﺧﻮد و ﻫﻢ ﮔﺮوﻫﻲ ﻫﺎی ﺧﻮد ﺷﻮﻧﺪ، ازاﻳﻦ رو ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺎ دﺳﺘﻜﺎری ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻴﺮوﻧﻲ و اﻳﺠﺎد ﻣﺪاﺧﻠﻪ در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت در ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻴﺪاﻧﻲ و از ﻃﺮﻓﻲ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ اﺛﺮﮔﺬاری ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ روان اﻓﺰا در اﻳﺠﺎد اﻧﮕﻴﺨﺘﮕﻲ ﻓﺮاﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻫﺮ ﻳﻚ از آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺠﺰا در ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻛﺘﺴﺎب، ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ، راﻫﻜﺎری را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر روﻳﺎروﻳﻲ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ واﻗﻌﻲ اراﺋﻪ داد، ﺗﺎ در ﺻﻮرت ﻣﺪﻧﻈﺮ ﺑﻮدن ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ در آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر وﻳﮋه از ﻣﺆﻟﻔﺔ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.
(P ﺟﺪول 2 _ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ در ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻛﺘﺴﺎب، ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه آزﻣﻮن ANOVA آزﻣﻮن ANOVA ﮔﺮوه ﻫﺎی )(M±SD ﻣﺮاﺣﻞ ﺗﻤﺮﻳﻦ ارزشP ﻣﻘﺪار F ﮔﺮوه ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﮔﺮوه ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ∗300/0 97/5 ± 05/89 07/6 ± 19/69 00/7 ± 52/98 209/6 اﻛﺘﺴﺎب ∗100/0 97/5 ± 38/29 01/5 ± 57/49 28/5 ± 38/58 374/8 ﻳﺎدداری 37/5 ± 52/001 24/4 ± 19/99 62/7 ± 19/201 704/0 529/0 اﻧﺘﻘﺎل ∗ ﻣﻌﻨﻲداری در ﺳﻄﺢ 50/0 <P ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ و ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺮ اﺟﺮا و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت ﻣﺠﺮد )ﭘﺮﺗﺎب آزاد ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل( 37 ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﻛﻪ ﺟﺪول 3 ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ، ﻫﺮ ﺳﻪ ﮔﺮوه در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ زﻳﺎدی ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ اراﺋﺔ ﻣﺪاﺧﻠﻪ در ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺗﺠﺮﺑﻲ )ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ و ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ( در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺪون ﻣﺪاﺧﻠﻪ در ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری در اﻛﺘﺴﺎب ﻣﻬﺎرت ﭘﺮﺗﺎب آزاد ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل در ﭘﺲ آزﻣﻮن ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ )50/0>."