چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر روش های مختلف تمرین بر یادگیری و انتقال برنامة حرکتی تعمیم یافته و پارامتر زمان در یک تکلیف زنجیره ای انجام گرفت. به منظور اجرای این طرح، 80 آزمودنی داوطلب مرد (با دامنة سنی 23-19 سال) به طور تصادفی در چهار گروه تمرینی قالبی، تصادفی و ترکیبی (قالبی – تصادفی و تصادفی – قالبی) قرار گرفتند. آزمایش شامل اجرای تکالیف زنجیره ای با برنامة حرکتی تعمیم یافتة متفاوت (تغییر ابعاد فضایی) و پارامتر زمان متغیر بود. آزمودنی ها پس از آشنایی با آزمون و انجام 108 کوشش، براساس گروه تمرینی، در آزمون های یادداری و انتقال شرکت کردند. پس از مراحل مختلف آزمایش، مقدار خطای زمان بندی نسبی (شاخص کارایی برنامة حرکتی تعمیم یافته) و خطای زمان بندی مطلق (شاخص دقت و کارایی پارامتر) محاسبه شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی انجام گرفت. نتایج اختلاف معنی داری (05/0 ? P). را بین روش های مختلف تمرین در مرحلة اکتساب نشان داد، ولی در مراحل یادداری و انتقال، با وجود برتری نسبی طرح های تمرینی ترکیبی بر مقدار خطاهای زمان بندی نسبی و مطلق، تفاوت بین گروه های تمرینی معنی دار نبود. بنابراین نتایج تحقیق با اثر تداخل زمینه ای و نظریة شی و کهل و ایندرمیل (1990)، لندین و هبرت (1997) و لی و سیمون (2004) مبنی بر سودمندی طرح تمرین ترکیبی بر یادگیری مغایر است.
خلاصه ماشینی:
"براساس نتایج(1)- margorP rotoM dezilareneG (2)- gittaB (3)- nagroM&aehS بسیاری از مطالعات،تغییرپذیری تمرین در شرایط تداخل زمینهای بالا(تمرین تصادفی)موجب اجرای ضعیف ویادداری قوی و شرایط تداخل زمینهای پایین(تمرین قالبی)موجب اجرای خوب و یادداری ضعیف میشود(سکیا1و مگیل،1994)،یافتههای حاصل از بیشتر این تحقیقات با دیدگاه استاندارد هنری در مورد ویژگیتمرین(1966)مغایر است.
نتایج نشان دادکه گروه قالبی در مقایسه با گروه تصادفی عملکرد بهتری طی مرحلۀ اکتساب داشت و در آزمون انتقال،عملکردگروه تمرین تصادفی بهتر بود،علاوه بر این از تلاش شناختی کمتری استفاده کرد،هرچند این اختلافات(1)- aykeS (2)- nomiS&eeL شی و رایت(2001)در پژوهشی با عنوان«دستکاری دشواری برنامۀ حرکتی تعمیمیافته،طی تمرین قالبیو تصادفی بر یادگیری پارامتر اثری ندارد»،آثار تغییر دشواری برنامۀ حرکتی تعمیمیافته در حین تمرین و اثر آنبر یادگیری پارامتر در تکلیف لمس صفحۀ کلید را بررسی کردند.
با توجه به مطالب ارائه شده و تناقضات موجود،در این راستا پرسشهای متعددی مطرح است،از جملهاینکه آیا روشهای مختلف تمرین،بر اکتساب،یادداری و انتقال برنامۀ حرکتی تعمیمیافته و پارامتر در شرایطیکه هر دو مؤلفۀ حرکت ناپایدارند،به گونهای یکسان اثر میگذارند؟با توجه به روشهای متفاوت تمرین،پیوستار و سطوح آثار تداخلی در برنامۀ حرکتی تعمیمیافته و پارامتر به چه ترتیبی ارائه شوند تا بهترین سود رابرای یادگیرنده فراهم آورند؟ با وجود تحقیقات زیاد در زمینۀ تداخل زمینهای،متأسفانه در بسیاری از تحقیقات،تنها دو نقطۀ انتهاییتداخل زمینهای(تمرین قالبی و تمرین تصادفی)مد نظر قرار گرفته و دیگر سطوح تداخل تا حد زیادی نادیدهگرفته شدهاند(6).
"slliks rotoM fo gninraeL eht dna tceffE,ecnerefretni lautxetnoc ."