چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی یک برنامه آموزش روانشناختی بر بهداشت روانی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال ایران است. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، تمامی بازیکنان شرکتکننده در لیگ برتر بسکتبال ایران در سال 1388 است که حدود 150 نفر بودند که از میان آنها دو تیم بهصورت هدفمند و در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش و شاهد انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، سیاهی شخصیتی چندوجهی مینهسوتا – 2 فرم بازسازی شده بود که علاوهبر نیمرخ مقیاسهای روایی، شامل چهار نیمرخ مقیاسهای بالینی، جسمانی / شناختی و درونسازی، برونسازی بینفردی و علایق و در نهایت آسیبشناسی پنجگانه شخصیت است. سیاهی مذکور 338 سؤال دارد و ضرایب روایی و اعتبار بالاتر از 86/0 را نشان میدهد. سیاهی شخصیتی مذکور، قبل از ارائه آموزشهای روانشناختی و پس از اعمال آموزشهای روانشناختی، با شرکتکنندگان اجرا و دادهها با استفاده از مدل آماری تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزشهای روانشناختی به کاهش ویژگیهای نارسایی هیجانی / برونسازی، نارسایی در تفکر، ضعف روحیه، شکایات جسمانی، هیجانات مثبت پایین، عقاید آزار دیدن، احساس ضعف و خستگی، شکایات شناختی، درماندگی / ناامیدی، نگرانی / فشار روانی، اضطراب، سوءاستفاده از مواد، مشکلات خانوادگی، منفعلگرایی بین فردی، اجتناب اجتماعی، عدم پیوندگرایی و احساس تنهایی، علایق ادبی – زیباشناسی، روانپریشی، رواننژندی و هیجانهای منفی، در گروه آزمایش منجر شده است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که آموزشهای روانشناختی به کاهش ویژگیهای نارسایی هیجانی/برونسازی،نارسایی درتفکر،ضعف روحیه،شکایات جسمانی،هیجانات مثبت پایین،عقاید آزار دیدن،احساس ضعف و خستگی،شکایات شناختی،درماندگی/ناامیدی،نگرانی/فشار روانی،اضطراب،سوء استفاده از مواد،مشکلات خانوادگی،منفعلگرایی بین فردی،اجتناباجتماعی،عدم پیوندگرایی و احساس تنهایی،علایق ادبی-زیباشناسی،روانپریشی،رواننژندی و هیجانهای منفی،در گروهآزمایش منجر شده است.
مداخلههای روانشناختی در رشتههای ورزشی حائز اهمیت است و درروانشناسی ورزش بسکتبال نیز اهمیت دارد،زیرا تفاوتهای جزیی در کارکردهای بازیکنان به نیازهای روان-(1)- nworB (2)- egaP (3)- dooM dna grebnekniF شناختی ویژهای اشاره دارد،زیرا برخی محققان معتقدند باید مداخلههای روانشناختی را در زمینههای روان-شناسی ورزش بسکتبال کاربردی اشاعه داد12.
(1)- soraistaP (2)- nergdniL dna llawdniL (3)- nanhsirK (4)- streboR (5)- ssennepO (6)- ssensnoiteicsnoC (7)- kcewD نیکلس و پالمن1(2008)ضمن بررسی آثار مداخلههای تصویرسازی برورزشکاران گلف به صورت موردی بهاین نتیجه رسیدند که 3 آزمودنی از 4 آزمودنی پس از اتمام دورۀ مداخله،حالت ذهنی سیال و عملکرد بهترینسبت به زمان شروع نشان دادند26.
نتایج نشان داد که آموزشهای روانشناختی به ترتیب با تأکید برنیمرخهای مذکور برویژگیهای نارسایی هیجانی/درونسازی،نارسایی در تفکر،ضعف روحیه،شکایاتجسمانی،هیجانات مثبت پایین،عقاید آزار دیدن(که مرتبط با مقیاسهای بالینی هستند)،احساس ضعف وخستگی،شکایات شناختی،درماندگی/ناامیدی،نگرانی/فشار روانی،اضطراب(که مرتبط با مقیاسهایجسمانی/شناختی و درونسازی هستند)،سوء استفاده از مواد،مشکلات خانوادگی،منفعلگرایی بین فردی،اجتناب اجتماعی،عدم پیوندگرایی و احساس تنهایی،علایق ادبی-زیباشناسی(که مرتبط با مقیاسهای برون-سازی،بینفردی و علایق هستند)و در نهایت،روانپریشی،رواننژندی و هیجانهای منفی(که مرتبط بامقیاسهای آسیبشناسی پنجگانه هستند)،مؤثر است به طوری که سبب کاهش ویژگیهای مزبور و در نتیجهافزایش بهداشت روانی در گروه آزمایش شدند.
البته تحقیقهایی که به طور کاملهمجهت با تحقیق حاضر بوده و به بررسی تأثیر مداخلات برویژگیهای شخصیتی پرداخته باشند،اندکاند کهامکان نتیجهگیری دقیقی را در این مورد فراهم نمیسازند و برای اظهار نظر قطعی تحقیقات بیشتری لازم است."