چکیده:
صویرسازی ذهنی، سال هاست که مورد توجه محققان روان شناسی ورزشی و یادگیری حرکتی بوده است. هدف از این تحقیق، مقایسة روش تصویرسازی ذهنی پتلپ با تصویرسازی ذهنی سنتی در یادگیری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون (بک هند) است. به این منظور 45 دانش آموز با ردة سنی 12 تا 14 سال با استفاده از روش غیرتصادفی به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. آزمودنی ها به سه گروه تقسیم شدند و تحت تمرینات اختصاصی قرار گرفتند. برنامة گروه اول شامل تمرین عملی همراه با تصویرسازی ذهنی به روش پتلپ، گروه دوم تمرین عملی همراه با تصویرسازی ذهنی به روش سنتی و گروه سوم تمرین عملی به تنهایی بود. سپس در جلسات هفتم، چهاردهم، بیست و یکم و بیست و هشتم، از تمامی آزمودنی ها آزمون استاندارد سرویس بک هند بدمینتون (آزمون فرنچ) به عمل آمد و روند پیشرفت یادگیری آنها اندازه گیری شد، سپس داده های جمع آوری شده از طریق آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون توکی تجزیه و تحلیل آماری شدند. یافته های پژوهش نشان داد که در میزان یادگیری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون (بک هند)، بین گروه تصویرسازی ذهنی پتلپ و گروه تصویرسازی ذهنی سنتی و گروه تصویرسازی ذهنی سنتی و گروه کنترل، در هر سه مرحلة آموزش تفاوت معنی داری مشاهده می شود. همچنین در میزان یادداری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون (بک هند)، بعد از یک هفته بی تمرینی، بین گروه تصویرسازی ذهنی پتلپ و گروه های تصویرسازی ذهنی سنتی و کنترل، تفاوت معنی داری مشاهده شد. در نهایت پیشنهاد می شود مربیان و آموزش دهندگان ورزش در شرایط مقتضی از روش تصویرسازی ذهنی پتلپ استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
"این فرایندشامل تمرکز شرکتکننده بر روی پاسخهای محیط واقعی با استفاده از فراخوانی و تقویت گزارشهای(1)- snilloC & semloH (2)- snilloC & smloH (3)- sirraH & smailliW فیزیولوژیکی و رفتاری در محیط اجرای مهارت است که تاکید بر تعیین جهت به سمت تصویرسازی ذهنی مؤثراست.
اگرچه در بعضی تحقیقات(1)- gnoL (2)- yeldarB &,anarV,trebhtuC فیزیولوژیکی و رفتاری در محیط اجرای مهارت است که تاکید بر تعیین جهت به سمت تصویرسازی ذهنی مؤثراست.
برنامۀ تمرینی گروه اول که تصویرسازی ذهنی را به روش پتلپ انجام میدادند،تمرینذهنی مهارت مورد نظر و تاکید روی مؤلفۀ فیزیکی پتلپ بود،همچنین به آزمودنیها آموزش داده شد تا محل ولباس مخصوصی را که میبایست هنگام آزمون بپوشند،تجسم کنند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)در ادامه برای تعیین تفاوت معنیداری بین میانگین گروهها از آزمون توکی استفاده شد که اطلاعات بهدست آمده در جدول 3 نشان داده شده است: با توجه به دادههای مشاهدهشده در جدول 2،چون F محاسبهشده در هر سه گروه و در چهار آزمون بهعمل آمده،بزرگتر از F بحرانی جدول 2 در سطح احتمال 50/0<P است،بنابراین حداقل بین میانگین دو گروهاز گروههای مورد بررسی تفاوت معنیداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)در ادامه برای تعیین تفاوت معنیداری بین میانگین گروهها از آزمون توکی استفاده شد که اطلاعات بهدست آمده در جدول 3 نشان داده شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)*در میزان یادگیری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون(بک هند)،بین گروه تصویرسازی ذهنی پتلپو گروه تصویرسازی ذهنی سنتی،در هر سه مرحلۀ آموزش تفاوت معنیداری وجود دارد.
"trops ni yregami gnisu dna E} {E gnihsilbuP dleifyaM:AC,weiV nitatnuoM,ecnamrofrep kaep ot htworg lanosreP ."