چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی امکان پیشبینی تابآوری براساس خودکارامدی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار بود. برای دستیابی به این هدف، نمونهای شامل 403 نفر از دانشجویان (198دختر و 205 پسر) ورزشکار در لیگهای برتر کشور و دانشجویان غیرورزشکار دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، به شیوة قضاوتی یا هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز، از مقیاس تابآوری و خودکارامدی و برای تحلیل دادهها، از روش رگرسیون، تحلیل واریانس یکطرفه و دوطرفه و روش آماری t مستقل، استفاده شد. نتایج نشان داد خودکارامدی، پیشبینیکنندة مثبت و معنادار تابآوری است. مقایسة نتایج تحلیلها نشان داد که در مورد ورزشکاران و غیرورزشکاران، الگوی متفاوتی از پیشبینی تابآوری روانشناختی براساس خودکارامدی وجود دارد. این نتایج، با نتایج به دست آمده از کل گروه همخوانی کامل ندارد. همچنین، آشکار شد که تابآوری ورزشکاران، به طور معناداری بهتر از غیرورزشکاران است. دیگر نتایج این پژوهش نشان داد که بین رشتههای ورزشی در زمینة تابآوری تفاوت معناداری وجود ندارد. در نهایت، مقایسة بین دختران و پسران، تفاوت معناداری را در زمینة تابآوری تبیین نکرد. مقالة حاضر با بحث از یافتهها در پرتو روند پژوهشی مربوط و ارائة پیشنهادهایی برای پژوهش بیشتر، به سرانجام رسیده است.
خلاصه ماشینی:
"بهطورمشخص،پژوهش حاضر در پی آن بود که برای پرسشهای زیر،پاسخهایی مبتنیبر دادههای کمیفراهم آورد: -آیا براساس خودکار امدی،میتوان تابآوری را پیشبینی کرد؟ -آیا بین دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار،تفاوت معناداری در زمینۀ تابآوری وجود دارد؟ -در صورت معنادار بودن تفاوت دو گروه ورزشکار و غیر ورزشکار در زمینۀ تاب آوری،آیا با تفکیک دو گروهاز نظر ورزشکار یا غیر ورزشکار بودن،در پیشبینی تاب آوری به وسیلۀ خودکار امدی،الگوی متفاوتی از روابط وجوددارد؟ -آیا دانشجویان ورزشکار،با توجه به نوع ورزش(انفرادی یا گروهی)تفاوت معناداری در زمینۀ تابآوریدارند؟ -آیا جنسیت(و نیز تعامل آن با ورزشکار بودن یا نبودن)تفاوت معناداری را در زمینۀ تابآوری افراد ایجادمیکند؟ روش تحقیق الف)مشارکتکنندگان این تحقیق،از نوع توصیفی و همبستگی است.
(1)- nagroM&eicjerK -در صورت معنادار بودن تفاوت دو گروه ورزشکار و غیر ورزشکار در زمینۀ تاب آوری،آیا با تفکیک دو گروهاز نظر ورزشکار یا غیر ورزشکار بودن،در پیشبینی تاب آوری به وسیلۀ خودکار امدی،الگوی متفاوتی از روابط وجوددارد؟ -آیا دانشجویان ورزشکار،با توجه به نوع ورزش(انفرادی یا گروهی)تفاوت معناداری در زمینۀ تابآوریدارند؟ -آیا جنسیت(و نیز تعامل آن با ورزشکار بودن یا نبودن)تفاوت معناداری را در زمینۀ تابآوری افراد ایجادمیکند؟ روش تحقیق الف)مشارکتکنندگان این تحقیق،از نوع توصیفی و همبستگی است.
نتایج حاصل از پژوهش جوکار به یافتههای دیگر پژوهشهایی(1)- nosdivaD&rennoC (2)- eeL (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب)ابزار در این پژوهش،برای جمع آوری اطلاعات،از دو مقیاس تابآوری و خودکار امدی عمومی استفاده شده و درادامه،به معرفی و توصیف مختصر هر کدام از ابزارهای یاد شده پرداخته شده است."