چکیده:
یکی از عوامل اثرگذار بر یادگیری و اجرای مهارتهای حرکتی، توجه است و کانونی کردن آن یک روش برای افزایش بازدهی و یادگیری است. نتایج تحقیقات اخیر نشان داد که کانون توجه اجراکننده نقش مهمی بر اجرا و یادگیری مهارتهای حرکتی دارد. هدف از این پژوهش، مقایسه اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی دور و نزدیک بر اجرای تکلیف تعادلی پویا بود. در این پژوهش از بین دانشجویان پسر مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد که واحد تربیت بدنی عمومی 1 را در نیمسال دوم سال تحصیلی 89-88 انتخاب کرده بودند، تعداد 60 نفر بهصورت تصادفی در 3 گروه توجه بیرونی دور (توجه به نشانگر دور از پاها)، گروه توجه بیرونی نزدیک (توجه به نشانگر نزدیک پاها) و گروه کنترل (بدون دستورالعمل توجهی) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از دستگاه تعادلسنج (بایودکس) استفاده شد. هر شرکتکننده 3 کوشش20 ثانیهای از آزمون تعادل پویا را اجرا کرد. ابتدا دادههای بدست آمده توسط آمار توصیفی و پس از اطمینان از طبیعی بودن دادهها، به کمک آزمون آماری تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی دانکن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد گروه توجه بیرونی دور به طور معنیداری بهتر از گروه کنترل بود، درحالی که گروه توجه بیرونی نزدیک تفاوت معنیداری را در اجرای تکلیف تعادلی نسبت به گروه کنترل ایجاد نکرد.
خلاصه ماشینی:
"جالب اینکه در تحقیقاتی که شامل شرایط کنترل بود نیز دستور العمل کانون توجهبیرونی نسبت به هر دو شرایط کانون توجه درونی و حالت کنترل(بدون دستورالعمل توجهی)،منجر به اجرا و(1)- htdiW (2)- noitceriD (3)- noitnettA fo sucoF s'remrofreP (4)- sucoF lanretnI na gnitpodA (5)- sucoF lanretxE na gnitpodA مقدمه انسان بدون یادگیری حرکات ماهرانه قادر به رفع مشکلات خود در زندگی نمیباشد(4).
جالب اینکه در تحقیقاتی که شامل شرایط کنترل بود نیز دستور العمل کانون توجهبیرونی نسبت به هر دو شرایط کانون توجه درونی و حالت کنترل(بدون دستورالعمل توجهی)،منجر به اجرا و(1)- htdiW (2)- noitceriD (3)- noitnettA fo sucoF s'remrofreP (4)- sucoF lanretnI na gnitpodA (5)- sucoF lanretxE na gnitpodA یادگیری مؤثرتر گردید(10،15،34).
la te&fluW بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش،مقایسه اثر دستور العمل کانون توجه بیرونی دور و نزدیک بر اجرای تکلیف تعادلی پویابود.
la te&fluW پیشین استفاده از تکلیف تعادلی دشوار(استفاده از بالاترین سطح دشواری دستگاه تعادلسنج)میباشد کههمین مسئله منجر به مشاهده برتری کانون توجه بیرونی نسبت به گروه کنترل گردید.
&%00621YZHG006G% پیشین استفاده از تکلیف تعادلی دشوار(استفاده از بالاترین سطح دشواری دستگاه تعادلسنج)میباشد کههمین مسئله منجر به مشاهده برتری کانون توجه بیرونی نسبت به گروه کنترل گردید.
6 -reccos fo gninrael dna ecnamrofrep eht no seigetarts sucof lanoitnetta fo stceffe &ecneicS tnemevoM fo lanruoJ.
6 -reccos fo gninrael dna ecnamrofrep eht no seigetarts sucof lanoitnetta fo stceffe &ecneicS tnemevoM fo lanruoJ.
21 ksat rieht dna ecnamrofrep gniworht tred ecivon no seigetarts gnisucof lanoitnetta -192:PP,)3(5,ygolohcysP esicrexE&tropS fo lanruoJ lanoitanretnI.
21 ksat rieht dna ecnamrofrep gniworht tred ecivon no seigetarts gnisucof lanoitnetta -192:PP,)3(5,ygolohcysP esicrexE&tropS fo lanruoJ lanoitanretnI."