چکیده:
هدف از این پژوهش، مطالعة تأثیر یک برنامة منتخب حرکتی به عنوان تجارب حرکتی بر رشد مهارتهای دستکاری کودکان4 تا 6 ساله پسر بود. به این منظور 44 نفر به صورت تصادفی از بین نمونه های همگن شده با پرسشنامة ویژگیهای فردی انتخابشدند. پس از پیش آزمون با استفاده از آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ 444 (بهرة حرکتی درشت یا مهارت های حرکتیبنیادی، مهارت های جابجایی و دستکاری یا کنترل شیء) آزمودنی ها به شیوة تصادفی به دو گروه برنامة حرکتی منتخب (سن9/58 = Xماه و 58/5 = )SDهمتاسازی شدند. سپس، به مدت 4 جلسه هر جلسه 40 دقیقه برنامة حرکتی منتخب اجرا شد.در این مدت گروه کنترل فعالیت های عادی روزمرة خود را انجام می دادند. در انتهای هفتة هشتم، پس آزمون به عمل آمد. در اینتحقیق برای آزمون فرضیه از روش های کلموگروف اسمیرنوف و تی استیودنت مستقل و وابسته استفاده شد. نتایج نشان داد، گروهحرکتی منتخب نسبت به گروه کنترل با 84/4< Pتاثیر بیشتری بر رشد مهارت های دستکاری داشته است. بنابراین با طراحیبرنامة آموزشی مناسب و غنی سازی محیط می توان فرصت تمرین را برای رشد مهارت های دستکاری که پایه و اساس مهارتهای تخصصی و ورزشی کودکان است، فراهم ساخت.
خلاصه ماشینی:
" تأثیر برنامة حرکتی منتخب بر رشد مهارت های دستکاری پسران 4 تا 6 ساله 7 با توجه به اهمیت رشد این مهارتها و تأثیر رشد این مهارتها بر مهارتهای روانی، اجتماعی و شناختی، تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام گرفته(61، 4 )، اما آنچه در سال های اخیر بیشتر مورد توجه متخصصان تربیت بدنی قرار گرفته، رشد این مهارتها به عنوان مهارتهای پایه برای کسب مهارتها در سطوح باالتر است.
با وجود تحقیقات انجام گرفته و ارائة برنامه های متنوع، به علت کمبود فضا و امکانات در کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی حال حاضر کشور و آپارتمان نشینی، برنامه ای مدون با توجه به اهمیت رشد مهارت های دستکاری در این سنین، با استفاده از بازی ها و ابزارهای ساده، ارزان و بی خطر برای ایجاد محیطی مناسب و پرنشاط برای فعالیت کودکان 1 - Goodway 2 - McKenzie تأثیر برنامة حرکتی منتخب بر رشد مهارت های دستکاری پسران 4 تا 6 ساله 3 ارائه نشده است.
1 - San Diego State University 2 - Sports, Play and Active Recreation for Kids نشریة رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، شمارة 7، بهار و تابستان 1390 20 این برنامه که در تحقیقات بسیاری مورد استفاده قرار گرفته، برنامة وسیعی است که برای رسیدن به اهدافی مانند افزایش آمادگی بدنی و مهارتهای حرکتی برای کسب لذت از فعالیتبدنی در سطوح باالی فعالیت طراحی شده است."