چکیده:
اجتماعی شدن، یکی از واالترین و مهم ترین اهداف هر برنامة رشدی است و دانشمندان تعلیم و تربیت برای استفاده ازابزارهای الزم برای بهینه ساختن بستر مناسب به منظور ارتقای رشد اجتماعی کودکان در طول دوران رشد تالش می کنند. درتحقیق حاضر تأثیر بازی های کودکانة سنتی و مدرن بر رشد اجتماعی کودکان دختر اول ابتدایی (6 و 7 ساله) بررسی می شود.پژوهش حاضر به روش آزمایشی با گروه های بازی های مدرن، بازی های سنتی و گروه کنترل همراه با طرح پیش آزمون – پسآزمون بر روی دانش آموزان دختر پایة اول ابتدایی در سال 89-9988 در دو دبستان مناطق 88 و 18 شهر تهران انجام گرفت.آزمودنیها 41 دانش آموز دختر پایة اول ابتدایی بودند که به طور تصادفی و به تعداد برابر به 8 گروه تقسیم شدند. گروه اول بازیهای سنتی و گروه دوم بازیهای مدرن را به مدت 48 هفته، هفته ای یک جلسه انجام دادند و گروه سوم نیز به عنوان گروه کنترل بوده هیچ بازی را تجربه نکردند. برای اندازه گیری رشد اجتماعی افراد از پرسشنامة رشد اجتماعی واینلند (8488) استفاده شد.در این پژوهش از روش آماری تحلیل کوواریانس برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد بازیهای کودکانة سنتی و مدرنهر دو بر رشد اجتماعی کودکان مؤثر بود و اختالف معناداری بین دو نوع بازی مذکور وجود نداشت، ولی گروه بازی های سنتیامتیاز بیشتری در رشد اجتماعی کسب کردند. در این زمینه می توان گفت که گنجاندن بازی های کودکانه در ساعات تربیت بدنی مدارس برای توسعة رشد اجتماعی کودکان سودمند است.
خلاصه ماشینی:
" شرکت کنندگان: با توجه به اینکه هدف پژوهش حاضر بررسی رشد اجتماعی دانش آموزان دختر ابتدایی در اثر 48 هفته بازی های سنتی و مدرن بود، جامعة آماری پژوهش دانش آموزان دختر پایة اول ابتدایی مناطق آموزش و پرورش مناطق 88 و 18 شهر تهران بودند که در ابتدا دو مدرسه به صورت خوشه ای از بین مدارس ابتدایی دو منطقة مذکور انتخاب شدند، سپس از بین دانش آموزان این دو مدرسه، 41 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند.
جدول 0 _ نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت دو گروه در رشد اجتماعی میانگین درجة مجموع توان آزمون معناداری منابع تغییرات Eta F مجذورات آزادی مجذورات 90/9 34/9 999/9 47/93 11/13 3 11/13 پیش آزمون 49/9 10/9 499/9 10/0 19/7 3 19/7 گروه 37/9 70 93/03 خطا نشریة رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، شمارة 7، بهار و تابستان 9013 443 نشان می دهد با در نظر گرفتن نمره های پیش آزمون به عنوان متغیر هم پراش (کمکی)، نتایج جدول مداخلة آموزشی (بازیهای سنتی) به تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و کنترل منجر شده است (111/1= .
منذر و فانتوز1 (811 ) در تحقیق در مورد صالحیت اجتماعی کودکان پیش -1 Raffaele & Knoff Rimm – Kaufman & Pianta -2 -3 Cote & et al -4 Mendez & Fantuzzo تأثیر بازیهای کودکانة سنتی و مدرن بر رشد اجتماعی دانشآموزان دختر اول ابتدایی 043 دبستانی در خانواده های کم درآمد آفریقایی، ذکر کردند که صالحیت اجتماعی کودکان پیش دبستانی زمانی آشکار می شود که ویژگی های فردی کودکان شامل خلق و خو، قابلیت های زبانی و خودتنظیمی عاطفی – هیجانی آنها به منظور ایجاد تعامل موفق در بازی با هم ترکیب شوند."