چکیده:
ﻫﺪف اﺻﻠﻲ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﺗﺄﺛﻴﺮ واﺳﻄﻪای ﺧﻮدﻛﺎراﻣﺪی ورزﺷﻲ ﺑﺮ راﺑﻄﺔ ﺑﻴﻦ اﺑﻌﺎد ﻛﻤﺎلﮔﺮاﻳﻲ و اﺿﻄﺮاب رﻗﺎﺑﺘﻲ درﻧﻤﻮﻧﻪای از ورزﺷﻜﺎران اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﻮد. 332 ورزﺷﻜﺎر )541 ﭘﺴﺮ و 88 دﺧﺘﺮ( در رﺷﺘﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ورزﺷﻲ ﺑﻪﺻﻮرت داوﻃﻠﺐ در اﻳﻦﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮدﻧﺪ. از ورزﺷﻜﺎران ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺷﺪ ﻣﻘﻴﺎس ﻛﻤﺎلﮔﺮاﻳﻲ رﻗﺎﺑﺘﻲ ) ،(CPSﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی اﺿﻄﺮاب رﻗﺎﺑﺘﻲ) (MCAQو ﻣﻘﻴﺎس ﺧﻮدﻛﺎراﻣﺪی ورزﺷﻲ ) (SSESرا ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻛﻨﻨﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﻼش ﺑﺮای ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻮدن )ﻛﻤﺎلﮔﺮاﻳﻲﻣﺜﺒﺖ( ﺑﺎ اﺿﻄﺮاب ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﺑﺪﻧﻲ ورزﺷﻜﺎران ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻨﻔﻲ و ﺑﺎ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﺧﻮد آﻧﻬﺎ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﺜﺒﺖ دارد. واﻛﻨﺶ ﻣﻨﻔﻲ ﺑﻪﻧﺎﻛﺎﻣﻞ ﺑﻮدن )ﻛﻤﺎلﮔﺮاﻳﻲ ﻣﻨﻔﻲ(، ﺑﺮﻋﻜﺲ ﺑﺎ اﺿﻄﺮاب ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﺑﺪﻧﻲ ورزﺷﻜﺎران ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﺜﺒﺖ و ﺑﺎ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﺧﻮد آﻧﻬﺎﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻨﻔﻲ داﺷﺖ. ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺧﻮدﻛﺎراﻣﺪی ورزﺷﻲ ﺑﺮ راﺑﻄﺔ ﺑﻴﻦ اﺑﻌﺎد ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﻲ ﻛﻤﺎلﮔﺮاﻳﻲ ﺑﺎ اﺿﻄﺮاب رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ واﺳﻄﻪای دارد.
خلاصه ماشینی:
" ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ _ ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 8، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 0931 61 ﺟﺪول 5 – ﺧﻼﺻﺔ ﻣﺪل رﮔﺮﺳﻴﻮن، ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ و ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎی آﻣﺎری اﺛﺮ واﺳﻄﻪای ﺧﻮدﻛﺎراﻣﺪی ورزﺷﻲ ﺑﺮ راﺑﻄﺔ ﻛﻤﺎلﮔﺮاﻳﻲ و اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﺧﻮد ورزﺷﻜﺎر β P t SEB B ﻣﺘﻐﻴﺮ ﮔﺎم اول : ﺗﻼش ﺑﺮای ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻮدن )11/0= 2(R 100/0 82/5 823/0 170/0 473/0 100/0 76/4 102/0 940/0 922/0 ﮔﺎم دوم : ﺗﻼش ﺑﺮای ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻮدن ﺧﻮدﻛﺎراﻣﺪی ورزﺷﻲ )84/0 = 2(R2=0/59 ، R 100/0 54/61 607/0 100/0 93/2 ﮔﺎم اول : واﻛﻨﺶ ﻣﻨﻔﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻛﺎﻣﻞ ﺑﻮدن )43/0=2(R 100/0 60/11- 985/0- 860/0 157/0- 100/0 71/8- 743/0- 450/0 244/0- ﮔﺎم دوم : واﻛﻨﺶ ﻣﻨﻔﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻛﺎﻣﻞ ﺑﻮدن ﺧﻮدﻛﺎراﻣﺪی ورزﺷﻲ )13/0 = 2(R2=0/65 ، R 100/0 12/41 306/0 100/0 50/2 ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺧﻮدﻛﺎراﻣﺪی ﺑﺎ ﻛﻤﺎلﮔﺮاﻳﻲ ﻣﺜﺒﺖ )ﺗﻼش ﺑﺮای ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻮدن( در ورزﺷﻜﺎران ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﺎدار و ﺑﺎ ﻛﻤﺎلﮔﺮاﻳﻲ ﻣﻨﻔﻲ )واﻛﻨﺶ ﻣﻨﻔﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻛﺎﻣﻞ ﺑﻮدن( در آﻧﻬﺎ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻨﻔﻲ ﻣﻌﻨﺎدار دارد و ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در راﺑﻄﺔ ﺑﻴﻦ اﺑﻌﺎد ﻛﻤﺎلﮔﺮاﻳﻲ و اﺿﻄﺮاب رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ واﺳﻄﻪای داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺗﺄﺛﻴﺮ واﺳﻄﻪای ﺧﻮدﻛﺎراﻣﺪی ورزﺷﻲ ﺑﺮ راﺑﻄﺔ ﺑﻴﻦ ﻛﻤﺎل ﮔﺮاﻳﻲ و اﺿﻄﺮاب رﻗﺎﺑﺘﻲ 91 ﺗﻼش ﺑﺮای ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻮدن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻚ وﻳﮋﮔﻲ ﻣﺜﺒﺖ ﻛﻤﺎلﮔﺮاﻳﻲ، ﺑﻪ ﻓﺮد ﻛﻤﺎلﮔﺮا اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را ﻣﻲدﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ از ﺗﻼشﻫﺎی دﺷﻮار و ﻃﺎﻗﺖﻓﺮﺳﺎی ﺧﻮد ﻟﺬت ﺑﺒﺮد و اﺣﺴﺎس رﺿﺎﻳﺖ ﻛﻨﺪ )53(."