چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ درﺷﺖ در دو ﺑﺨﺶ ﺟﺎﺑﻪﺟﺎﻳﻲ و ﻛﻨﺘﺮل ﺷﻲء ﻛﻮدﻛﺎن ﭘﻴﺶدﺑﺴﺘﺎﻧﻲدر ﻣﺤﻴﻂ ﻏﻨﻲ و ﻣﺤﺮوم ﺑﻮد ﺷﺮﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ 93 ﻛﻮدک، ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻨﻲ 5 ﺳﺎل ﺑﻮدﻧﺪ. 91 ﻛﻮدک در ﻣﺤﻴﻂﻣﺤﺮوم )ﺷﻴﺮﺧﻮارﮔﺎه آﻣﻨﻪ( و ﺑﺪون ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت ﺣﺮﻛﺘﻲ ﮔﺴﺘﺮده و 02 ﻛﻮدک از ﻳﻜﻲ از ﻣﺮاﻛﺰ ﭘﻴﺶدﺑﺴﺘﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺗﺠﺎرب ﺣﺮﻛﺘﻲ ﮔﺴﺘﺮده،اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ از آزﻣﻮن رﺷﺪ ﺣﺮﻛﺘﻲ درﺷﺖ اوﻟﺮﻳﺦ )0002( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن tﻣﺴﺘﻘﻞ ﺗﺠﺰﻳﻪوﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﻧﻤﺮة درﺻﺪی ﺟﺎﺑﻪﺟﺎﻳﻲ )100/0 = ،(Pﻧﻤﺮة درﺻﺪی ﻛﻨﺘﺮل ﺷﻲء )400/0=(Pو ﻧﻤﺮهﻫﺎی ﺑﻬﺮة رﺷﺪ ﺣﺮﻛﺘﻲ )100/0 = (Pدر دو ﮔﺮوه ﻏﻨﻲ و ﻣﺤﺮوم ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻛﻮدﻛﺎن دارایﺗﺠﺎرب و آﻣﻮزشﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﻣﺘﻨﻮع در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﺤﺮوم از ﭼﻨﻴﻦ آﻣﻮزشﻫﺎﻳﻲ، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻴﻔﻲ ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﻴﺸﺘﺮی در ﺣﺮﻛﺎت درﺷﺖ داﺷﺘﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
"وﻳﻠﻴﺎﻣﺰ8 )5002( در ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ روی ﺗﻌﺪادی از ﭘﺴﺮان 4 ﺗﺎ 6 ﺳﺎﻟﻪ اﻧﺠﺎم داد، ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ رﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺳﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﻨﺲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺮ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ )ﺗﻌﺎدل، ﭘﺮش ﻃﻮل، درﻳﺎﻓﺖ و 1 - Sanders 2 - Smith and Keefe 3 - Patterson & et al 4 - Gallasow and Kruse 5 - Gallasow, Halverson and Rarick 6 - Keough 7 - Ellias, Carron and Bailey 8 - Williams ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ _ ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 8، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 0931 23 ﭘﺮﺗﺎب( دارد.
ﭘﻮرﺳﻜﻲ و ﻫﻤﻜﺎران5 )4002( ﻧﻴﺰ ﻃﻲ ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎﻧﻪ، ﻧﮕﺮش واﻟﺪﻳﻦ، ﺳﺎزﮔﺎریﻫﺎی واﻟﺪﻳﻦ و وﺿﻌﻴﺖﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ – اﻗﺘﺼﺎدی را ﺑﺮ رﺷﺪ ﺣﺮﻛﺘﻲ و رواﻧﻲ ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮدﻧﺪ و ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ رﺳﻴﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ و رﺷﺪ و ﺗﻜﺎﻣﻞ رواﻧﻲ ﻛﻮدک ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎﻧﻪ، وﺿﻌﻴﺖ اﻗﺘﺼﺎدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻧﮕﺮش واﻟﺪﻳﻦ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ 1 - Okely & et al 2 - Mckenzie & et al 3 - Batter and Etiwen 4 - Woodard and Yun 5 - Porski & et al ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ درﺷﺖ ﻛﻮدﻛﺎن ﭘﻴﺶ دﺑﺴﺘﺎﻧﻲ ﺑﺎ و ﺑﺪون ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت ﺣﺮﻛﺘﻲ 33 ﻣﺜﺒﺘﻲ دارد )22(.
1- Barton, Fordy, Rimer and Kirby ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ _ ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 8، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 0931 43 ﻧﻤﻮﻧﺔ آﻣﺎری 93 ﻛﻮدک ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻨﻲ 5 ﺳﺎل از ﻣﺮﻛﺰ ﺷﻴﺮﺧﻮارﮔﺎه آﻣﻨﺔ ﺗﻬﺮان و ﻣﻬﺪﻛﻮدک ﻣﻬﺮاﻓﺰار واﻗﻊ در ﺷﻤﺎلﻏﺮب ﺗﻬﺮان در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺮﻛﺖ داﺷﺘﻨﺪ."