چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی سیاهه رفتار کودک (CBCL) در شهر اصفهان بود. روش: نمونه شامل 1880 دانش آموز 11-7 ساله از دبستان های دخترانه و پسرانه پنج منطقه آموزش و پرورش شهر اصفهان، پدر و مادر و معلم های آنان بود. برای گردآوری داده ها سه نسخه کودک، پدر/ مادر و معلم CBCL به کار رفت، که شامل دو بخش مهارت ها و مشکلات رفتاری- هیجانی است. پس از به کارگیری شیوه ترجمه وارون و بررسی اعتبار صوری، نسخه فارسی تنظیم و روی آزمودنی ها اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها: بیشترین میزان آلفای کرونباخ سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک به ترتیب 0.90، 0.93 و 0.82 بود. در مورد اعتبار سازه، همبستگی خرده مقیاس های بخش مشکلات رفتاری- هیجانی با نمره کلی این بخش در سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک به ترتیب 0.62-0.88، 0.44-0.91 و 0.51-0.85 و همبستگی خرده مقیاس-های بخش مهارت ها با نمره کلی این بخش در سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک به ترتیب 0.24-0.82، 0.77-0.93 و 0.64-0.87 به دست آمد. نتیجه گیری: آلفای کرونباخ، همبستگی میان نسخههای همتا، همبستگی میان خرده مقیاس ها با نمره کلی بخش مربوط و نقطه های برش به دست آمده نشان گر اعتبار سازه و پایایی مناسب این ابزار برای ارزیابی مهارتها و مشکلات رفتاری کودکان است.
خلاصه ماشینی:
"وش نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای ازمیان مدرسههای ابتدایی دولتی نواحی پنجگانه شهر اصفهان(1)- Conner's Behavior Rating Scale (2)- Naglieri (3)- Goldstein (4)- Delauder (5)- Revised Child Play (6)- Masten (7)- Morison (8)- Pellegrini (9)- Iruine (10)- Bigla (11)- Smoldowshi (12)- Ary (13)- Child Behavioe Checklist (14)- Achenbach (15)- Cronbach a (16)- Quay-Peterson Revised Behavior Problem Checklist (17)- Pepler (18)- King (19)- Byrd (20)- Craig (21)- Bream (22)- Zbikowski (23)- Cohen (24)- Larsson (25)- Frisk (26)- Larsson (27)- Knutsson-Medin (28)- Sundelin (29)- Trostvon von Werder (30)- Slobodskaya (31)- Breuk (32)- Clauser (33)- Stams (34)- Slot (35)- Doreleijers (36)- cutoff point (یک تا پنج)انجام شد؛از هرناحیه یک دبستان دخترانه ویک دبستان پسرانه و در هردبستان از مقطع تحصیلی اول تاپنجم،هریک 25 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شد(در کل 1250 دانشآموز هفت تا 11 ساله).
افتهها میانگین(و انحراف معیار)سن آزمودنیهای دختر برپایهگزارش پدر و مادر و معلم در پایههای تحصیلی اول تا پنجم(1)- activity (2)- social (3)- school (4)- academic performance (5)- working hard (6)- behaving appropriately (7)- learning (8)- happy (9)- withdrawn (10)- somatic complaints (11)- anxious/depressed (12)- social problems (13)- thought problems (14)- attention problems (15)- delinquent behaviors (16)- aggressive behaviors (17)- internalizing (18)- externalizing (19)- face validity (20)- Statistical Package for the Social Science-version 17 (21)- Pearsonian correlation &%06416RVRG064G% به ترتیب7/00(0/09)،8/00(0/01)،9/00(0/01)،10/00(0/01)و 11/00(0/01)و برای آزمودنیهای پسر به همانترتیب 7/02(0/13)،8/00(0/01)،9/02(0/13)،10/00(0/01)و 11/00(0/01)بود.
یافتهها نشان داد CBCL ازاعتبار سازه خوبی برخوردار است؛در نسخه پدر/مادرهمبستگی خردهمقیاسهای گوشهگیری،شکایتهای بدنی،اضطراب-افسردگی،مشکلات اجتماعی،مشکلات تفکر،مشکلات توجه،رفتارهای بزهکارانه و رفتارهای پرخاشگرانهبا نمره کلی بخش مشکلات رفتاری-هیجانی و همبستگیخردهمقیاسهای فعالیت،اجتماعی و مدرسه با نمره کلیبخش مهارتها در دختران به ترتیب 0/70،0/62،0/85،0/76،0/69،0/87،0/74،0/86،0/81،0/74 و 0/35و درپسران به همان ترتیب 0/70،0/56،0/83،0/77،0/68،0/88،0/78،0/87،0/76،0/82 و 0/24 بود."