چکیده:
مطالعه و
بررسی پایاننامههای دانشآموختگان کارشناسیارشد ادبیات انگلیسی در دوره
زمانی 1998 تا 2000 از برخی ابعاد شکلی و موضوعی، موضوع این مقاله است.این پژوهش بااستفاده از روش کتابخانهای انجام شده و جامعه آماری آن 120
پایاننامه است، رد راستای دستیابی به اهداف این پژوهش ده جدول توزیع فراوانی برای
پاسخگویی به سؤالات تحقیق طراحی شد که نشان میدادند، در سالهای اولیه تأسیس
دانشکده تعداد پایاننامههای کارشناسیارشد کمتر بوده، نیز به لحاظ شکلی حدود 21
درصد از پایاننامهها فاقد میباشند و فصلبندی استاندارد در تعدادی از
پایاننامهها مورد توجه قرار نگرفته است.به لحاظ موضوعی نیز جهتگیری دانشجویان
بیشتر معطوف به آثار پدیدآورندگانی بوده که شیوه عمده تولید ادبی آنها رمان است،
همچنین آثار ادبی دو کشور انگلیسی زبان یعنی انگلیس و آمریکا بیشتراز ادبیات سایر
ملل مورد توجه قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش بااستفاده از روش کتابخانهای انجام شده و جامعه آماری آن 120 پایاننامه است، رد راستای دستیابی به اهداف این پژوهش ده جدول توزیع فراوانی برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق طراحی شد که نشان میدادند، در سالهای اولیه تأسیس دانشکده تعداد پایاننامههای کارشناسیارشد کمتر بوده، نیز به لحاظ شکلی حدود 21 درصد از پایاننامهها فاقد چکیده میباشند و فصلبندی استاندارد در تعدادی از پایاننامهها مورد توجه قرار نگرفته است.
طرح پژوهشی''''''''بررسی مجموعه چکیده پایاننامههای کارشناسیارشد رشته ادبیات انگلیسی‘‘برای شناخت وضعیت پایاننامههای رشته ادبیات انگلیسی در طی دهه گذشته به اجرا درآمده، دستیابی به این شناخت مستلزم پاسخگویی به سؤالاتی به شرح زیر بود: 1-وضعیت علمی پایاننامهها از ابعاد شکلی در طول زمان چه تغییری کرده است، آیا این تغییر در راستای بهبود وضعیت پایاننامهها بوده است یا خیر؟ 2-بیشترین نوع ادبی که در این دهه مورد توجه قرار گرفته کدام است؟ 3-ادبیات کدام کشور وجه قالب بررسیها را به خود اختصاص دادهاند؟ 4-کدام روش تحقیق، بیشتر مورد استفاده دانشجویان قرارگرفته است؟ 5-ادبیات کدامیک از قرون میلادی بیشتر مورد توجه دانشجویان بوده است؟و...
{jجدول شماره 5:نمایش توزیع فراوانی پایاننامهها براساس متدولوژی اصلی تحقیقj} (به تصویر صفحه مراجعه شود) در پژوهش حاضر مشاهده شده که دانشجویان عمدتا از دو روش اصلی تحقیق اسنادی یعنی روش''''''''توصیفی‘‘و''''''''تطبیقی‘‘برای انجام پایاننامه استفاده کردهاند، از این تعداد 40 درصد از پایاننامهها با سود جستن از روش تطبیقی به روشن ساختن تشابه ها و تفاوتهای میان آثار ادبی پرداخته و 60 درصد دیگر، از ابعاد مختلف به توصیف آثار مورد بررسی خود همت گماشتهاند."