چکیده:
عزاداری در شهادت معصومین به ویژه حضرت سیدالشهداء? یکی از سنت ها و مراسم مهم شیعیان است که به عنوان شاخصه ی مهم مکتب تشیع، از صدر اسلام توسط اهل بیت?، عاشقان و رهروان آنان حفظ و برقرار گردیده است. طبیعی است که پس از گذشت قرن ها از این وقایع تاریخی و سرنوشت ساز و جبهه گیری شدید دشمنان و طاغوتیان زمان، این حقایق تاریخی، به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه توسط دشمنان و یا متاسفانه دوستان جاهل، دست-خوش تحریف گردد. نگارنده در ابتدای این مقاله تلاش کرده است تعریف صحیحی از عزاداری ارائه دهد و به بیان تاریخچه و فلسفه ی عزاداری بپردازد. در ادامه آسیب ها و آفت هایی که در عزاداری معصومین?، به ویژه حضرت سیدالشهداء?، راه پیدا کرده است بیان شده که به سه دسته زیر تقسیم می شوند: 1 ) آسیب ها در بعد اندیشه و مبانی فکری؛ مثل شبهات وهابیت، توطئه های استکباری، سوء استفاده ی سکولاریزم، نگاه کاسب کارانه به مقوله ی عزاداری و... 2 ) آسیب ها در بعد گفتار و نوشتار؛ مانند خواندن روضه های دروغین و بی-پایه، به کار بردن الفاظ و ادبیان سخیف، محو شدن برخی سنت های پسندیده، گرایش به تفکر صوفی گرایانه و عزلت نشینی و توجه نکردن به مسائل اجتماعی و سیاسی، گرایش های عامه پسند (که در بعد اندیشه نیز مطرح می-شود)، و...، که همه ی این مصادیق به سه محور تحریف، تضعیف و بدعت برگشت می کند. 3 ) آسیب ها در بعد رفتار که برگشت به حوزه ی عملکرد دارد؛ مثل شور محوری به جای شعور محوری، کاسب کاری، توجه بیش از حد به قالب و ظاهر مداحی تا محتوا، باند بازی و مرید بازی، ارتباط نداشتن با علما و روحانیت و... عامل و انگیزه به وجود آمدن این گونه آسیب ها را می توان نقش حکومت ها و تاریخ نگاران درباری، خشک مغزی و جمود فکری، دگرگونی فضای اجتماعی و تغییر در گفتمان عاشورا و نگاه تقدیرگرایی در تفکر دینی برشمرد، که برای رفع و جلوگیری از ورود چنین تحریف هایی، توجه عملی به فرمایشات علما و مراجع عظام تقلید، به ویژه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی? و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، رعایت بایسته های عزاداری، آشنایی با احکام عزاداری و عمل به آنها پیشنهاد می گردد
خلاصه ماشینی:
"خرافهگرایی در عزاداری؛دلایل شکلگیری و راه برونرفت از آن* *محمد اسماعیل عبد اللهی1*پژوهشگر علوم اسلامی،مدرس حوزه و دانشگاه چکیده {IBعزاداری در شهادت معصومین به ویژه حضرت سید الشهداء علیه السلام یکی از سنتهاو مراسم مهم شیعیان است که به عنوان شاخصهی مهم مکتب تشیع،از صدراسلام توسط اهل بیت علیهم السلام،عاشقان و رهروان آنان حفظ و برقرار گردیدهاست.
عامل و انگیزه به وجود آمدن اینگونه آسیبها را میتوان نقش حکومتها وتاریخنگاران درباری،خشکمغزی و جمود فکری،دگرگونی فضایاجتماعی و تغییر در گفتمان عاشورا و نگاه تقدیرگرایی در تفکر د ینی برشمرد،که برای رفع و جلوگیری از ورود چنین تحریفهایی،توجه عملی بهفرمایشان علما و مراجع عظام تقلید،به ویژه رهبر کبیر انقلاب اسلامیحضرت امام خمینی قدس سره و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)،رعایت باستههایعزاداری،آشنایی با احکام عزاداری و عمل به آنهاپیشنهاد میگردد.
بسیار ظریفتر و دقیقتر از آن است که ما وامثال ما بتوانیم در چارچوب زبان حال به جای آن بزرگواران حرف بزنیم،چوندر هر صورت زبان حال نیز اثر خود را در ذهن شنونده میگذارد و حتی اگربداند اینها واقعیات و مسلمات تاریخی نیست و ساختهی ذهن مداح است،بالاخره به مرور زمان در شکلگیری فضای ذهنی او نسبت به اولیای دین علیهم السلام وقیام و نهضت عاشورا تأثیرگذاراست.
11)تبیین نشدن فلسفهی صحیح قیام؛یکی از عوامل بنیادین وقوع تحریفلفظی و معنوی و ورود آسیبهای متعدد به ساحت فرهنگ عاشورا و عزاداری سید الشهدا علیه السلام عدم تبیین و تشریح آموزههای ناب عاشورایی و اهداف و فلسفهینهضت عاشورا در میان مردم است.
2)توجه به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنهای(مدظله العالی)؛از جمله این فرمایشات: *عزاداری امام حسین علیه السلام به معنای زنده نگه داشتن و حفظ ارزشهای معنویالهی است."