چکیده:
زمینه: توجه به اخلاق کاری یکی از عوامل موفقیت هر سازمان به شمار می رود. اصول اخلاق کاری در سازمانها به صورت منشور اخلاقی و یا آیین نامه هایی به کارکنان ارائه می شود. رعایت اخلاق حرفه ای، ارتقا جایگاه یک سازمان را در حوزه کسب و کار خود به دنبال دارد. بانکها به عنوان سازمانهایی که با مشتریان زیادی ارتباط دارند از این قاعده مستثنی نیستند و باید در جلب نظر مشتریان خود کوشا باشند. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی شاخصهای اخلاق کاری بین کارکنان بانکهای خصوصی و ارائه الگویی جهت بررسی ارتباط بین عامل اخلاق کاری کارکنان با اعتماد، رضایت و وفاداری مشتریان است. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. در این مقاله در ابتدا به وسیله مصاحبه و نظرسنجی از استادان و کارشناسان، شاخصهای مربوط به ارزیابی اخلاق کاری کارکنان تدوین شده است. پس از ارزیابی این شاخصها ارتباط بین رعایت اخلاق کاری، اعتماد مشتریان و رضایت و وفاداری آنها در قالب یک الگوی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتیجه گیری: بر اساس الگوی ارائه شده پژوهش، ارتباط مثبتی بین رعایت اخلاق کاری در بین کارکنان بانکهای خصوصی با جلب اعتماد مشتریان و کسب رضایت آنها مشاهده می شود که وفاداری مشتریان را به بانک مربوطه به دنبال دارد.
خلاصه ماشینی:
"هدف اصلی این پژوهش ارزیابی شاخصای اخلاق کاری بین کارکنان بانکهای خصوصی و ارائه الگویی جهت بررسی ارتباط بین عامل اخلاق کاری کارکنان با اعتماد،رضایت و وفاداری مشتریان است.
پس از ارزیابی این شاخصها ارتباط بین رعایت اخلاق کاری،اعتماد مشتریان و رضایت و وفاداری آنها در قالب یک الگوی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
نتیجهگیری:براساس الگوی ارائه شده پژوهش،ارتباط مثبتی بین رعایت اخلاق کاری در بین کارکنان بانکهای خصوصی با جلب اعتماد مشتریان و کسب رضایت آنها مشاهده میشود که وفاداری مشتریان را به بانک مربوطه به دنبال دارد.
در انتها،ارتباط بین رعایت اخلاق کاری کارکنان و اعتماد مشتریان و رضایت و وفاداری آنها در قالب یک الگو،ارائه و تجزیه و تحلیل شده است.
پس از مطالعه متون مربوطه و مرور ادبیات پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و نظرسنجی از گروه کارشناسان پژوهش،شاخصهای ارزیابی اخلاق کاری کارکنان مشخص شد (گروه کارشناسان پژوهش شامل 3 استاد دانشگاه فعال در زمینه مدیریت و منابع انسانی و 5 مدیر بانک با بیش از ده سال سابقه اجرا بودند).
در این الگو ارتباط بین تاثیر رعایت اخلاق کاری بر رضایت مشتریان و جلب اعتماد آنها و در نهایت حفظ وفاداری آنها مورد بررسثی قرار میگیرد.
فرضیه دوم:بین رعایت اخلاق کاری کارکنان و اعتماد مشتریان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
فرضیه سوم:بین رعایت اخلاق کاری کارکنان و رضایت مشتریان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
بر اساس نتایج آزمون فرضیههای پژوهش ارتباط معناداری بین رعایت اخلاق کاری با جلب اعتماد مشتریان و کسب رضایت آنان مشاهده شد.
پس بر اساس یافته این پژوهش میتوان بیان داشت که رعایت اخلاق کاری ارتباط مستقیمی با جلب نظر مشتریان دارد."