Skip to main content
فهرست مقالات

یک نسترن، یک نسترن است/ درباره گرترود استاین

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : گرترود ، نسترن ، گرترود استاین ، استاین ، پیکاسو ، امریکایی‌ها ، آلیس ، نقاشی‌ها ، زنان ، پاریس

خلاصه ماشینی:

"همچنین یکی از معروف‌ترین آثار استاینبه اسم«دکمه‌های نرم» (snottub rednet) کهاثری هرمسی و پیچیده بود،و شامل سه بخش:غذا،اشیاء و اتاق‌ها بود و در 1914 چاپ شدهبود،توسط برخی از منتقدان به عنوان نمونه‌ای ازسیالیت ذهنی معرفی شد،اما در 1930 گرتروداستاین در نامه‌ای شرح داد که هرگز نوشته‌هایاتوماتیک را نپذیرفته است:«ممکن است نهضتاتوماتیک وجود داشته باشد،اما نه نوشته‌یاتوماتیک،نوشتن برای فرد عادی فعالیتیبیش از اندازه پیچیده است و نیازی نیست با آنبا برچسب اتوماتیک بودن مخالفت شود». «سه زنده‌گی»کهدر سال‌های 1906-1905 نوشته شد،تحت تأثیرچهره‌نگاره(پرتره)مادام سزان اثر پل سزان بود وبرخلاف انتظار از نقاشی‌های پیکاسو تأثیر نگرفتهبود و شاید بسیاری از پرتره‌ی زنان در کارهایپیکاسو با الهام از سه زنده‌گی گرترود به وجودآمده باشد. یک منتقد یک جمله‌ی استاین را:«خیلیروز خوشحال بودند آن‌جا،معمولا خوشحالبودند آن‌جا هر روز»را که در متن اپرایی بهکار رفته بود با جملات انتخاب شده توسطاستراوینسکی در داستان سرباز ud eriotsihI tadlos مقایسه می‌کند و می‌گوید:«تأثیر کاراستاین مشابه تأثیر استراوینسکی است فقط اینکه کار استاین برای کسی است که هیچ دانشیاز زبان انگلیسی ندارد،و از جناس‌های آبکی‌ییکه استاین اغلب در کارهایش استفاده می‌کند،لذت می‌برد». منتقدی راجع به کتاب‌های اونوشته بود:«در کارهای گرترود استاین هر کلمهورای مفهوم کلی اثر به تنهایی زنده‌گی می‌کند،آن‌چنان ریتمیک و منسجم است که اگر بلندبخوانیم‌اش و فقط به صدای آن توجه کنیم،مانندیک موسیقی محسوس ایت درست مثل این‌کهجلوی یک بوم نقاشی پیکاسو بایستی و اگر عقلو استدلال را برای لحظه‌ای کنار بگذاری،خواهیگفت چه طرح ظریفی،به همان‌گونه شنیدنکلمات استاین و فراموش کردن معنای آن‌هاباعث می‌شود مفتون آن شوی»."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)