چکیده:
ویلیام لین کریگ (William Lane Craig)، فیلسوف و متاله شهیر امریکایی، به عنوان احیا کننده نوع خاصی از براهین کیهان شناختی شهرت یافته؛ او این برهان را «برهان کیهان شناسی کلامی» (kalam cosmological argument) نامیده است. رکن اساسی این برهان، آغازمندی یا حدوث زمانی جهان است. کریگ به منظور اثبات این مقدمه اساسی برهان خود، به چهار دلیل متوسل شده که دو تای آن ها پیشینی (فلسفی) و دو تای دیگر پسینی (علمی) هستند. در این مقاله، پس از طرح تصویر مورد نظر کریگ از آغاز جهان، یکی از استدلال های پیشینی و یکی از تاییدات تجربی او به نفع آغازمندی طبیعت طرح شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. درنهایت چنین نتیجه گیری شده است که، به رغم آن که تصویر کریگ از آغاز عالم تصویری منسجم و سازگار است، دلایل او توانایی اثبات تحقق خارجی آن را ندارد.
خلاصه ماشینی:
"اینتصویر از حدوث عالم توسط غزالی نیز طرح شده است3(غزالی،1382:96-98)و بعیدنیست کریگ،به خصوص با توجه به خضوعی که در مقابل غزالی میکند،این تصویر ازحدوث زمانی عالم را از او اقتباس کرده باشد؛هر چند مفاد نظریۀ انفجار بزرگ،بنابر تفسیرقوی )noitaterpretni gnorts( ،نیز دلالت بر همین تصویر دارد )9991,giarC( .
1. 3 نخستین استدلال پیشینی برای اثبات حدوث زمانی طبیعت اولین استدلال کریگ در حمایت از این مقدمه که«جهان حادث است»،بر پایۀامکانپذیر نبودن وجود نامتناهی واقعی یا بالفعل )etinifni lautca( بنا شده است،استدلال بهاین شکل است: 1.
1. 4 نخستین تأیید تجربی برای اثبات حدوث زمانی طبیعت این تأیید تجربی مبتنی بر کیهانشناسی نوین )ygolomsoc nredom( و نظریۀ انفجار بزرگ )yroeht gnab gib( است؛بنابراین،ابتدا توضیح مختصری دربارۀ کیهانشناسی میدهیم وپس از آن،نظریۀ انفجار بزرگ و نحوۀ دلالت آن بر حدوث زمانی مورد نظر کریگ راطرح میکنیم.
به نظر نگارنده،دو اشکال بر این استدلال وارد است:اول اینکه میتوان حالتی،با حفظهمۀ شروط بحث،ارائه کرد که در آن بتوان به مجموعۀ نامتناهی چیزی اضافه کرد و دوماینکه این استدلال مبتنی بر تصویر نادرست از قدم عالم(تصویر دوم)است و نارسایی اینتصویر به معنای اثبات حدوث عالم نیست.
11 این نمونههای بدیل،اگر نقض قاطعی برای استدلال کریگ نباشند،لااقل بر عهدۀ کریگاست که با توجه به امکان وجود آنها اثبات کند که رویدادهای گذشته با صورتی منطبق برحالتی که او نتیجۀ مهمل حاصل از آن را نمایان کرده مرتب شدهاند و نه آن حالتهایبدیل؛چنین دلیلی از سوی او ارائه نشده است و به نظر نمیرسد که قابل ارائه شدن باشد."