خلاصه ماشینی:
"مقالهحسابداری مالیهمگرایی استانداردهای حسابداری مالی ونیاز به آموزش حسابداری مفهوم محور اخیرا بحثهایی در خصوص امکان استفاده از استانداردهای حسابداری بین المللی در تهیه صورتهای مالی توسط شرکتهای بورسی ایرانی مطرح شده است.
نظرسنجیهای اخیر که توسط مؤسسهیحسابرسی کی پی ام جی و انجمن حسابداری آمریکاانجام شده است،مواضع متفاوت محققان حسابداریآمریکا در خصوص وارد کردن استانداردهایگزارشگری مالی بین المللی در برنامههای آموزشیژحسابداری را نشان میدهد.
جالب این است که تنها20 درصد از پاسخدهندگان تمایل خود را برایایجاد تغییر در برنامههای آموزشی حسابداری خودو گنجاندن استانداردهای گزارشگری مالی بین المللیدر سال تحصیلی پیشرو(2009-2008)اعلامکردند.
بهرغم اینمهم،درصد بسیار پایینی از این پاسخدهندگان(8 درصد)اعلام کردند که استادان حسابداریدانشگاههای آمریکا برای گنجاندن استانداردهایگزارشگری مالی بین المللی در برنامههای آموزشیخود آمادگی دارند.
همانگونه که نظرسنجیهای کی پی ام جی وانجمن حسابداری آمریکا نشان میدهد،برای بهاجماع رسیدن در خصوص وارد کردن استانداردهایگزارشگری مالی بین المللی در برنامههای آموزشیحسابداری مسیر دشوار و طولانی در پیش است.
در این مقاله،ما مباحثی را در خصوص موضوعاول مطرح خواهیم کرد تا مشکلاتی را که ممکناست مانع وارد کردن استانداردهای گزارشگریمالی بین المللی به برنامههای آموزش دانشگاهها ودانشکدههای بازرگانی آمریکا شود،بهطور خلاصهبیان کنیم.
در استاندارد گزارشگری مالی بین المللی9،هیأت استانداردهای حسابداری بین المللیمیگوید این اوراق بادار باید به بهای تمام شدهیمستهلک شده منظور شوند و به استثنای کاهشارزش بابت زیانهای اعتباری،نباید تعدیلاتی بابتارزش منصفانه در نظر گرفته شود.
پیامدهای همگرایی برای آموزش حسابداری حرکت از تدریس قاعده محور به تدریس مفهومحور:همانطور که پیشتر گفته شد،در برخیاز نظرسنجیها به معرفی استانداردهای گزارشگریمالی بین المللی به عنوان استانداردهای حسابداریپذیرفته در آمریکا اشاره شده است."