چکیده:
هدف این مطالعه بهینه سازی فرایند مونتاز کاسه چرخ خودرو می باشد. با توجه
به نقش حساس مجموعه اکسل بالاخص کاسه چرخ خودرو به دلیل مرتبط بودن
آن با ایمنی سرنشینان» بررسی فرآیند تولید و مونتاژ وانجام آزمایشهای کنترل
کیفی حین این مراحل از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد. در این مقاله با توجه به
اهمیت بالای سه عامل اصلی قطر توپی قسمت کاسه نمد. قطر داخلی کاسه نمد و
گشتاور مهره قفلی به عنوان متغیرهای مستقل» سعی داریم میزان گشتاور چرخشی
کاسه چرخ خودرو را (تحت عنوان متغیر پاسخ اول)» به کمک مباحث مطرح در
طراحی آزمایشها و روش شناسی رویه پاسخ و لقی کاسه چرخ (تحت عنوان متغیر
پاسخ دوم) به کمک روش رگرسیون فازی با کاریرد برآورد کنندههای حداقل
انحراف مطلق بهینه نمائیم. در نهایت جواب بهینه با استفاده از مدل برنامه ریزی غیر
خطی و الگوریتم ژنتیک با کاربرد یکی از روش های موجود توابع چند هدفه
(1,0- متریکث) بررسی شده است. مقایسه دو روش بهینه سازی نشان می دهد که
الگوریتم ژنتیک عملکرد بهتری نسبت به مدل برنامه ریزی غیر خطی دارد.
The present study aims at optimizing the vehicle brake drum assembling process. Considering the crucial role of the Axle unit، especially its vehicle brake drum which is related to the safety of the passengers، the study of the producing and assembling processes and conducting the quality control experiments during these stages is of great importance. With regard to the great significance of three main factors، namely، seal-oil spindle diameter، seal-oil internal diameter، and nut lock torque as independent variables، the present research attempts to optimize the rotatory torque of the automobile brake drum getting help from the discussions in the RSM and the unsteady of the automobile brake drum getting help from fuzzy regression using least absolute deviation estimators. Finally optimal solution perused by nonlinear programming model and Genetic Algorithm using one of multi-objective existing methods (LP-metric). Comparing the two optimization methods is shown that the GA technique has better performance rather than nonlinear programming model.
خلاصه ماشینی:
"بعد از انجام آزمایشهای متغیر پاسخ دوم،برای تبدیل نظرات کارشناسان بهیک نظر واحد از رابطه زیر استفاده میکنیم: اگر نظر فازی همه تصمیمگیرندگان به صورت اعداد فازی مثلثی )kc kb ka( بیان شوند جمع شده این اعداد فازی برابر است با[15]: (12)(به تصویر صفحه مراجعه شود)دادههای جدول 5 مقدار لقی کاسه چرخ(متغیر پاسخ دوم)برگرفته شده ازنظرات سه کارشناس و تبدیل آن به یک نظر واحد را نشان میدهند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل رگرسیون متغیر پاسخ 1y (گشتاور چرخشی کاسه چرخ خوردرو) مدل رگرسیون گشتاور چرخشی کاسه چرخ به صورت زیر میباشد: (13)(به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل رگرسیون متغیر پاسخ 2y (اندازه لقی کاسه چرخ خوردرو) مدل رگرسیون متغیر پاسخ 2y با استفاده از اطلاعات به دست آمده از جدول 5و با استفاده از روش رگرسیون خطی فازی با کاربرد برآوردکنندههای کمترینانحراف مطلق به صورت زیر میباشد: (14)(به تصویر صفحه مراجعه شود)به منظور استفاده هم زمان این مدل با مدل به دست آمده از متغیر پاسخ 1y درمسائل چند هدفه،مدل 2y باید از حالت فازی خارج و به صورت کد شده بیانشود که این کار به شرحی که در زیر ارائه میشود انجام میگیرد: فرض کنید اعداد فازی ضرایب تابع هدف به صورت اعداد فازی مثلثی تعریفشوند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بهینهسازی با استفاده از الگوریتم ژنتیک در این قسمت ag،msr و dalf برای پیدا کردن پارامترهای بهینه در فرایندمونتاژ کاسه چرخ به کار گرفته شده است.
مدل از متغیرپاسخ اول(گشتاور چرخشی کاسه چرخ) و مدل از متغیر پاسخ دوم(لقیکاسه چرخ) تولید میشود و در نهایت تابع برازندگی برای محاسبه ارزشبرازندگی به صورت زیر محاسبه میگردد: &%02315TSMG023G% (30)(به تصویر صفحه مراجعه شود)مرحله 3:انتخاب:انتخاب یک جفت کروموزوم برای جفتگیری،برای تولیدنسل جدید از نسل موجود،از سه عملگر تولید مجدد،جهش )noitatum( وتقاطع )revossorc( استفاده میگردد."