چکیده:
مشهور آن است که فلاسفه ادراک حسی را حصولی می دانند. البته در میان فلاسفه بزرگ، شیخ اشراق مخالف این دیدگاه است. در میان فلسفه پژوهان معاصر نیز برخی کوشیده اند نشان دهند ادراک حسی، نوعی علم حضوری است. به اعتقاد ما ادراک حسی، علمی حضوری است، اما تفسیری که، در این مقاله از حضوری بودن آن ارائه شده است، با آنچه از طرف سایر پژوهشگران مطرح می شود، اندکی متفاوت است. در این مقاله، ابتدا به بررسی علم انسان به بدن خویش پرداخته و می کوشیم نشان دهیم، همان گونه که نفس به علم حضوری برای ما معلوم است، بدن نیز چنین است و آنگاه نشان خواهیم داد که موجودات مادی نیز می توانند علم داشته و متعلّق علم حضوری واقع شوند. با اثبات این دو مقدمه، زمینه برای تقریر حضوری بودن ادراک حسی به معنای ویژه ای که مد نظر این مقاله است، فراهم می آید.
It is well-known that according to philosophers، sense perception is an acquired one. From among great philosophers، however، Shaykh Ishraq opposes this idea. Also، some contemporary philosophers have tried to show that sense perception is some sort of knowledge by presence. The author believes that sense perception is a knowledge by presence; in this article، however، its being by presence has been interpreted in a way slightly different from the way other researchers interpret it. In the beginning، man's knowledge of his own body has been discussed، and the author has tried to show that just in the same way that the soul is known for us through knowledge by presence; and then، he shows that the material beings also may have knowledge and be subject of knowledge by presence. When these two premises are proved، that the sense perception is by presence (in the sense discussed in this article) may be explained.