چکیده:
در این جستار به بررسی تفاسیر مختلف مفهوم «بازی» در نقد قوه حکم می پردازیم. این مفهوم از یک طرف، کارکردی اساسی در این نقد دارد چراکه مبنای اعتبار کلی حکم ذوقی است و از طرف دیگر، تبیین کانت از این مفهوم چندان با اصول بنیادین وی در نقد عقل محض سازگار نیست. این ناسازگاری از آن روست که کانت حکم ذوقی را بر مبنای بازی قوای شناختی به عنوان حالتی ذهنی که به هیچ مفهوم متعینی از عین مبتنی نیست، استوار می سازد و در عین حال آن را دارای اعتبار کلی می داند. این در حالی است که براساس اصول نقد اول، هرگونه اعتبار کلی یک حکم مبتنی بر عینیت آن است و مبنای عینیت یک حکم نیز مفهومی است از عین که حکم بر آن مبتنی است. گایر تلاش های حل این مسئله را تحت دو رویکرد پیش شناختی و چند شناختی طبقه بندی می کند و خود، رویکرد فراشناختی را ارائه می نماید. براساس رویکرد با این مشکل مواجه می شود که هر حکمی، حکم ذوقی خواهد بود. براساس رویکرد چند شناختی بازی قوای ذهنی در نهایت به یک مفهوم از میان چند مفهوم موجود دست می یابد. این تفسیر نیز چندان با تصریحات کانت مبنی بر عدم شمول مفهوم، سازکار نیست. در نهایت گایر تفسیر فراشناختی را مطرح می کند که علاوه بر ابهامی که دارد، بیش از آنکه مسئله را حل کند، از آن عبور می کند.
In the present writing، the authors go to discuss various interpretations of the concept of free play in Critique of Judgment. On the one hand، this concept plays an important role in the Critique (since the judgment of taste is based on it for its validity)، on the other hand، however، Kant's explanation of this concept is not so consistent with his fundamental principles in Critique of Pure Reason. This inconsistence is caused by the fact that Kant bases judgment of taste on the free play of cognitive faculties as some mental state which is founded on no determinate notion of the object; and، at the same time، he considers a universal validity for it. But، according to the principles posed in the first Critique، universal validity of a judgment is based on its objectivity; and the basis for objectivity of a judgment is a concept of the object on which is founded the judgment. Guyer classifies attempts made to solve this problem under two precognitive and multicognitive approaches، and introduces the metacognitive approach. According to the precognitive approach، free play of faculties is the pre-condition for each and every cognition. The problem with this approach is that [in this way] every judgment will be a judgment of taste. On the basis of multicognitive approach، free play of the mental faculties will، finally، attain one concept from among some existing concepts. This interpretation is not consistent with Kant's points concerning non-inclusivity of the concept. Finally، Guyer introduces metacognitive interpretation which skips the problem instead of solving it.