چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی بر حل مسئلة ریاضی دانشآموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی انجام شد. 45 دانشآموز پایة سوم راهنمایی به روش تصادفی خوشهای از مدارس کمتوان ذهنی استان تهران انتخاب و به تصادف در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار داده شدند. طرح تحقیق از نوع طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. به هر یک از دو گروه آزمایش یکی از روشهای راهبردهای یادگیری (بشاورد، 1379) و بازآموزی اسنادی (گلپرور، 1388) در هشت جلسة 45 دقیقهای آموزش داده شد. از آزمون معلمساختة ریاضی برای سنجش عملکرد حل مسئلة ریاضی و از آزمون هوش وکسلر (وکسلر، 1986) برای تعیین بهرة هوشی دانشآموزان استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که بین میانگین عملکرد ریاضی گروههای آزمایشی راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی، و گروه بازآموزی اسنادی و گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که روش آموزشی راهبردهای یادگیری بیش از بازآموزی اسنادی عملکرد دانشآموزان را در حل مسئلة ریاضی افزایش داده است.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی بر حل مسئله ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی هوشی تحولی gniniarteR noitubirttA dna seigetartS gninraeL fo ssenevitceffE ehT ni gnivloS melborP lacitamehtaM no sdohteM noitcurtsnI stnedutS delbasiD yllautnelletnI محمد عاشوری دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن سیده سمیه جلیل آبکنار دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی دکتر معصومه پورمحمد رضای تجریشی استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی جمال عاشوری دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ایران-اصفهان .
J heyamoS edeyyeS fo ygolohcysP ni tneduts AM nerdlihC lanoitpecxE چکیده {IBپژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی بر حل مسئلۀ ریاضی دانشآموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی انجام شد.
بنابراین،به منظور بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی هوشی تحولی از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
به منظور پاسخ به پرسش پژوهش مبنی بر اینکه آیا روش آموزشی راهبردهای یادگیری نسبت به بازآموزی اسنادی تأثیر بیشتری در بهبود عملکرد حل مسئله ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی هوشی تحولی دارد،از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد تا مشخص شود تفاوت بین کدام گروه معنادار است.
بحث نتایج پژوهش حاضر نشان دادند که روشهای آموزشی راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی در بهبود عملکرد حل مسئله ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی هوشی تحولی تأثیر مثبت داشته است.
در تبیین این یافته که روش آموزشی راهبردهای یادگیری بیش از روش بازآموزی اسنادی موجب بهبود عملکرد دانشآموزان دارای ناتوانی هوشی تحولی در حل مسئله ریاضی شده است میتوان به این نکته اشاره کرد که تحول مهارتهای یادگیری موجب میشود افراد پیشرفت و موفقیت خود را در یادگیری به تلاش خویش نسبت دهند."