چکیده:
حاضر به بررسی جنبة فرهنگی فقر تحت عنوان «فرهنگ فقر» پرداخته اسـت . این مفهوم را اولین بـار اسـکار لـوئیس بـه صـورت مبسـوط و در نتیجـة تحقیقـات میدانی اش مطرح کرد. شاید کوتاه ترین تشریحی که از این مفهوم می توان کـرد ایـن است که فقرا فقر خود را به صورت خودآگاهانه ستایش نمی کنند، بلکه بـه صـورت ناآگاهانه آن را حفظ می کنند. این تحقیق با استخراج مهم ترین شـاخص هـای فرهنـگ فقـر همچـون تقـدیرگرایی ، مصرف گرایی و عدم تمایل به پس انداز، بیگانگی اجتماعی ، عدم آینده نگـری و عـدم سرزنش فقر، به بررسی این پدیده در میان شهروندان شهرستان دلفان از حوزة اسـتان لرستان و عوامل مرتبط با آن به روش پیمایشی پرداخته است . نتایج نشان داد که حدود ٨٠ درصد نمونة مورد مطالعه ، به میزان متوسط و زیـادی از فرهنگ فقر رنج می برند. براساس یافته های تبیینی این تحقیق همبستگی معناداری بـین فرهنگ فقر با سرمایة فرهنگی ، میزان دین داری و محل سکونت در سـطح ٩٩ درصـد اطمینان وجود دارد. ضمن اینکه بین این متغیر و میزان استفاده از رسانه هـای جمعـی همبستگی معناداری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
با وجود این نقصان ، برخی از نتایج تحقیقات صـورت گرفتـه دربـارة موضـوع مـذکور ارائه می گردد: در بررسی ای که به روش پیمایشی به کوشش نوابخش ، سرایی و گنجی دربارة فقر و میزان رعایت قانون در بین حاشیه نشینان آخمقیه تبریز صورت گرفتـه اسـت ، فرهنـگ فقـر بسـترهای مناسبی را برای قانون گریزی فراهم آورده و بین این دو متغیر همبستگی معنادارای مشاهده شده است .
M. foster همچنین نتایج تحقیقی مشابه که به کوشش رسول ربانی و همکارانش در سال ١٣٨٥ در بین حاشیه نشینان شهر اهواز انجام گرفته است ، حاکی از شکل گیری نوعی محرومیت های اقتصادی و فرهنگی و در نتیجه شدت وجود فرهنگ فقـر در بـین جامعـۀ مـذکور اسـت .
این پژوهش نیز با استناد به چـرخش زاویـۀ تحلیـل هـای سخت افزاری از فقر به سمت تحلیل های نرم فرهنگی ، که بـه معنـای تفـویض فرضـیات عمـدتا اقتصادی به فرضیات فرهنگی است ، سعی در تبیین یافته هایی مبنی بر عوامل مرتبط بـا فرهنـگ 1 Tzintnuntzan 2 Febvr فقر از طریق پاسخ گویی به چندین فرضیۀ بنیادی و غالبـا فرامـوش شـده در ادبیـات فقرشناسـی دارد.
جدول دو بعدی همبستگی بین میزان دین داری با فرهنگ فقر ( به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج مستخرج از آزمون خی دو یا همان کای اسکوئر نشان مـی دهـد بـین دو متغیـر محـل سکونت با فرهنگ فقر رابطه معناداری در سطح ٩٩ درصد اطمینـان وجـود دارد.
در واقع ، ایـن امـر نشـان داد که فقر فرهنگی نه علت اما عامل مؤثری برای شکل گیری فرهنگ فقر است ، همچنـان کـه بـین میزان دین داری و فرهنگ فقر همبستگی معنادار و معکوسی وجود دارد.