چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی عوامل اجتماعی موثر بر فرسودگی شغلی معلمان شهر قروه می پردازد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش انجـام گرفتـه و ابـزار گـردآوری اطلاعات پرسش نامه بوده است . جامعة آماری تحقیـق شـامل کلیـة معلمـان (١٤٩١) مقاطع سه گانة شهرستان قروه در سال ١٣٨٩ است که تعداد ٣١٧ نفر از آنان به شـیوة نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه فرسودگی دارای سه بعد خسـتگی عـاطفی ، مسـخ شخصـیت و عـدم کارآیی (موفقیت ) است . بر اساس نتایج ، انـدازة شـبکة اجتمـاعی تـاثیری در میـزان فرسودگی شغلی ندارد، اما بین تنوع شبکة اجتماعی و فرسـودگی شـغلی (خسـتگی عاطفی و عدم کارآیی ) رابطة معکوس و معنادار وجود دارد. مشارکت ذهنی با ابعـاد خستگی عاطفی و مسخ شخصیت و مشارکت عینی با عدم موفقیت رابطـه دارد. بـین متغیر حمایت سازمانی و فرسودگی (خستگی عاطفی و مسـخ شخصـیت ) همبسـتگی معنادار و معکوس وجود دارد. متغیرهای عدالت سازمانی و محرومیت نسبی بـا بعـد خستگی عاطفی دارای همبستگی معنادار و معکوس هستند و متغیر پایگاه اجتماعی با هر سه بعد فرسودگی شغلی رابطة معکوس و معنادار دارد. همچنین در مورد متغیرهای زمینه ای نتایج این تحقیق حاکی است میزان فرسودگی (عدم موفقیت ) معلمان ابتدایی از راهنمایی و دبیرستان کمتر است و نمرة مسخ شخصیت معلمان دارای مدرک سیکل از مدارک دیگر بیشتر است . سابقة خدمت با فرسودگی (عدم موفقیت ) رابطة معکوس دارد.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتایج ، انـدازة شـبکة اجتمـاعی تـأثیری در میـزان فرسودگی شغلی ندارد، اما بین تنوع شبکة اجتماعی و فرسـودگی شـغلی (خسـتگی عاطفی و عدم کارآیی ) رابطة معکوس و معنادار وجود دارد.
در ایـن پـژوهش فرسودگی شغلی توسط پرسش نامـۀ فرسـودگی شـغلی کـه دارای ٢٢ گویـه اسـت در سـه بعـد خستگی عاطفی (٩گویه )، مسخ شخصیت (٥ گویه ) و عدم موفقیت فردی (٨گویه ) که توسـط ماسلاچ و جکسون (١٩٨١) تهیه شده است سنجیده می شود.
رابطۀ شبکۀ اجتماعی با مسخ شخصیت و عدم موفقیت ابعاد ضریب همبستگی سطح معناداری تعداد ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ٣) مشارکت سازمانی (ذهنی ) و فرسودگی شغلی : نتـایج حاصـل از انجـام آزمـون ضـریب همبستگی پیرسون حاکی از این است که : ١) بین مشارکت سازمانی (ذهنی ) و خستگی عاطفی رابطۀ معکوس و معنی دار وجود دارد (٠/٣٢- =r، ٠/٠٠٠ =P، یک دامنه ).
٦) عدالت سازمانی و فرسـودگی : بـه منظـور بررسـی رابطـۀ بـین عـدالت سـازمانی و ابعـاد فرسودگی شغلی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتیجۀ حاصل از انجام این آزمون نشان می دهد الف ) بین احساس عدالت سازمانی و فرسودگی (خستگی عـاطفی ) رابطـۀ معکوس و معنی دار وجود دارد (٠/٣١- =r، ٠٠٠٠=P، یـک دامنـه .
رابطۀ پایگاه اجتماعی و فرسودگی شغلی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)٩) مقطع تدریس و فرسودگی : در مورد رابطۀ مقطـع تـدریس بـا ابعـاد فرسـودگی شـغلی ، نتایج حاصل از تحلیل واریانس بیانگر این است که تفاوت میانگین بعد عدم موفقیت فـردی در بین مقاطع مختلف تحصیلی از لحاظ آمـاری معنـادار اسـت (٨٢٣=F ،٠/٠٠٠٥ >P).