خلاصه ماشینی:
"«مدیریت تقاضا و کنترل عرضه به وسیله سیاستهای قیمتی،با استفاده از ابزار عوارض»، میتواند یکی از راهکارهای مدیریت شهری و شهرداری تهران برای کنترل پیامدهای منفی مهاجرتهای روزانه باشد،بدیهی است این سیاست میتواند منابع درآمدی جدیدی نیز ایجاد نماید که«عوارض تردد»و«عوارض سوخت»از جمله این عوارض میباشند.
به ویژه آنکه محصولات برخی از کالاهای عمومی از جمله راهها و رودخانههای تمیز،میتواند دارای منافعی فراتر از قلمرو دولت محلی بوده و آثار سرریزی فراتری خواهد داشت(هادی زنوز،تابستان 1388)به طور کلی در ادبیات اقتصاد شهری،منابع درآمدی متعددی برای حکومتهای محلی و مدیریت شهری معرفی شده است که هر یک از آنها ریشههای متفاوتی دارند.
این مهاجران همگی فعال هستند و تقاضای بالفعلی برای خدمات عمومی به خصوص حمل و نقل دارند پیامدهای منفی مهاجرت روزانه: همانطور که ذکر شد،تهران به عنوان پایتخت سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ایران واجد بسیاری از صرفهجوییهای ناشی از مقیاس و صرفهجوییهایی ناشی از تجمع و سرریزهای مثبت آنها میباشد.
لازم به ذکر است که در کشورهای در حال توسعه ارائه خدمات شهری به وسیله شهرداریها و تعیین حداقل دستمزد به وسیله دولت و وجود صرفهجوییهای مقیاس و تجمع نیز میتواند موجب بزرگی بیش از حد شهرها شوند(هادی زنوز،فصلنامه اقتصاد شهر).
به عبارت دیگر،شهرداری تهران از جیب مردم ساکن در تهران و از محل فروش فضای برای مقابله با پدیدهی سواری مجانی،میتوان از سیاست اخذ عوارض تردد برای مهاجرین روزانه استفاده نمود شهر(تراکم)که آن هم به نوبه خود دارای پیامدهای منفی است،به تردد،اشتغال و فعالیت اقتصادی مردم ساکن در شهرهای اطراف تهران،یارانه میدهد."