چکیده:
در این مقاله تلاش شده است تا از طریق مطالعة پیمایشی میان اعضای بزرگترین جامعة مجازی ایرانیان
(کلوب) کار کرد اصلی رسانههای اجتماعی در بین کاربران؛ایرانی مشخص گردد و به این سوال پاسخ داده
شود که چه اقشاری بیشتر از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند و بیشترین استفاده ایرانیان از رسانههای
اجتماعی شامل چه مواردی است؟ در همینراستا: برای سنجشن حایگاه رسانههای اجتماعی عصر حاضر در
زندگی افراد و تعیین کارکردهای اصلی رسانههای مذکورء از روش پیمایش اینترنتی و ارسال پرسشنامه
بهصورت برخط (آنلاین) برای کاربران فعال جامعه مجازی ایرانیان بهعنوان پرمخاطبترین رسانة اجتماعی
ایران بر اساس آمار الکسا! استفاده شده است. بنابراین, با هدف جمعآوری ۳۸۰ پرسشنامه تکمیلشده و قابل
استفاده» طی مدت دو ماه در زمانهای مختلف روز شامل ساعت یک بامداد تا هفت صبح, هفت صبح تا
دوازده ظهر, دوازده تا چهار بعد از ظهر, چهار بعد از ظهر تا هشت شب. هشت شب تا ایک بامداد. ۹۰۰۰
درخواست به اعضای برخط کلوب ارسال شد. یافتههای مبتنی بر پاسخ مشارکتکنندگان در پژوهش نشان
میدهد که نخست. جوانان مهمترین استفادهکنندگان از رسانههای اجتماعی هستند؛ دوم استفاده از ایتترنت و
رسانههای اجتماعی اینترنتی نه تنها مهمترین فعالیت ایشان در اوقات فراغت است بلکه بیشتر جوانان وقت
قابل توجهی را به حضور در شبکههای اجتماعی اینترنتی نسبت به سایر فعالیتهای اجتماعی اختصاص
میدهند/ همچنین, بر اساس نتایج این مطالعه یادگیری مطالب جدید. سرگرمی, عضویت و فعالیت در گروههای متناسب
با سلایق فردی, دوستیابی و کسب اخبار بهترتیب. بیشترین فراوانی را بهعنوان اولویت اول کارکردهای
رسانههای اجتماعی در ایران دارا هستند.