خلاصه ماشینی:
"در پاسخ به این ایراد که میتوان گفت که برنامة فلسفه برای کودکان هم در صدد آن نیست تا مهارتهای تفکر را به صورت سریع و انقلابی وارد مدارس سازد چون این کار عملا غیر ممکن است.
البته ممکن است گفته شود که در آموزش و پرورش رایج هم هدف اصلی همان تقویت قدرت قضاوت است اما ما می بینیم که عملا این الگو به هدفش دست نمییابد و نهایتا تبدیل به نهادی می شود که قدرت حافظه کوتاه مدت کودکان و نوجوانان را بالا میبرد.
به زبان ساده تر چنانکه جانا مورلن اظهار می دارد سه مؤلفه اساسی تعلیم و تربیت رایج هیچ نوع سازگاریای با برنامه فلسفه برای کودکان ندارد و در نتیجه اصلا نمیتوان در مدارس حاضر این برنامه را اجرا کرد.
چنانکه ملاحظه می شود چنین موانعی برای استفاده از رویکرد برنامه فبک در مدارس مربوط به ساختار آموزش و پرورش رایج است که در خصوص کشور ما هم صدق می کند.
د) کمبود بودجه و امکانات لازم برای تحول نظام آموزشیکمبود بودجه برای فراهم آوردن امکانات لازم برای اجرای این برنامه یکی از موانع اصلی محسوب می شود و تقویت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به این منظور ضروری است.
// • Lipman Matthew and sharp Ann Margaret, ethical Inquiry, Instructional Manual to Accompany Lisa, 2nd Ed. Institute for the Advancement of philosophy for children, university press of the America,(1985).
// • Mohr Lone Jana,"Does Philosophy for Children Belong in School at All?", ANALYTIC TEACHING Vol. 21, No 2 , pp."