چکیده:
موضوع میثاق گرفتن خداوند از بندگان خود در آیه 172 سوره اعراف آمده است، اما این آیه مفهومی کلی را بیان کرده و درباره تمام جزئیات آن بحث نکرده است. همین عامل باعث شده تا مثل بعضی از دیگر مفاهیم قرآنی، مفسران، متکلمان، فقها، اندیشمندان و عارفان برداشتها و دیدگاههای مختلفی را مطرح کنند. حتی با اینکه در این آیه به صراحت به بعضی از موارد این میثاق ازلی، از جمله عهدگرفتن از بنیآدم، اقرارگرفتن از مردم به خدایی خود و جواب «بلی» دادن بنیآدم اشاره شده است، اما مفسران و عارفان در این مسائل نیز برداشتهای مختلف و حتی متناقضی داشتهاند. این جستار با بررسی و تحلیل فرآیند شکلگیری مفاهیم و اندیشههای مختلف، از اولین مفسران تا کتابهای عرفانی ادب فارسی، حول مفهوم «الست» و مسائل مربوط به آن، بحث جامع و دقیقی ارائه کرده است.
In verse 172، Aaraf Sura، God covenants with its thrall (servants); but this verse expressed a general concept and did not discuss the details. This resulted in suggesting different views and comments by mystics، scholars، theologians، commentators and jurists. They explicitly pointed to some of the cases of this eternal covenant، such as testament of Adam، confession of people to God and saying "yes" by Adam to God; but commentators and mystics had different and contradictory perceptions. This study analyzed the process of concept formation and different thoughts of "eternity" from the first commentator to the books of Persian literature mystics، and offers a comprehensive and detailed discussion of the issue.