خلاصه ماشینی:
"افقهایی تازه در سازماندهی اطلاعات:حرکت به سمت نظامهای دانشی *دکتر شعله ارسطوپور2 عضو هیات علمی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری کیده {IBدر این نوشتار به صورتی مختصر به بحث در مورد نظامهای سازماندهی اطلاعات،بستر نظری و فلسفیپشتیبان سازماندهی و نیز تحول تاریخی صورت گرفته در این نظامها سخن به میان آمده است.
به واسطهتوانمندیهای اطلاعاتی-شناختی متفاوت افراد است کهکاربران مختلف باتوجه به نیاز خود از نظامهای سازماندهیاطلاعات متفاوتی استفاده میکنند و به عقیده جونز و تیوان11(2007)تمامی این تلاشها در جهت معنابخشی به اطلاعاتو استفاده مناسب از اطلاعات در جایگاه خود صورت میگیرد.
از اینرو نظامهای سازماندهی جدید با ساختار وقابلیتهای جدید خود نه تنها از دانش کاربران نهایی به منظورسازماندهی اطلاعات استفاده میکنند(مانند نظامهای مبتنیبر برچسبگذاری اجتماعی)،بلکه از طریق ارائه ساختوارههایاطلاعاتی بر دانش کاربران نیز میافزایند.
تاکنون 6 بازه زمانی از نظر تحول در نظامهای اطلاعاتی وسازماندهی اطلاعات شناسایی شده که از این میان 5 بازه زمانیتوسط یورلند(2003)معرفی شده است.
بدیهی است چنانچه هیچگونه نظمی در ارائه نتایج وجود نداشته باشد،و نتایج به صورتیساختارنیافته به کاربر ارائه شود(مانند فهرستهای رایانهای پیشاز طرح بحث الگوی ملزومات کارکردی)کاربر نیز ذهنیتی در پیوندبا ارتباط میان آثار،بزرگی خانواده کتابشناختی و حتی گستره وکیفیت مجموعه منابع موجود مرتبط با جستجوی خود نخواهدداشت.
ساختارنظام سازماندهی اطلاعات در نظامهای اطلاعاتی تعاملیبه گونهای است که در کل فرایند جستجو،کلیدواژهها وعبارات مناسب و مرتبط از نظر مفهومی به کاربر پیشنهادمیشود تا از طریق جستجوی آنها بازیابی اطلاعات صورتپذیرد.
From Information to Knowledge:Super-Works and the Challenges in the Organixation and Representation of the Bibliographic Universe."