خلاصه ماشینی:
"ساختارهایی برای سازماندهی دانش *حمید کشاورز عضو هیات عملی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه سمنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) *Structures for Organizing Knowledge:Exploring Taxonomies,Ontologies,and Other Schema,by June Abbas,New York,NY:Neal Schuman Publishers, Inc.
رویکردهای مدرن سازماندهی اطلاعات تنها در چارچوبمنابع تعریف شده سنتی چون کتاب و مجله بروز و ظهور نمییابند،بلکه در آنها منابع دیداری و شنیداری،چندرسانهای،ابرمتنی،شبکهای،اجتماعی و حتی دانش شخصی نیز حضور دارند.
در این کتاب سه پرسش اساسی مطرح شده است:«مردمچگونه به سازماندهی بهینه و کارآمد اطلاعات در زندگی شخصیو حرفهایشان مبادرت میکنند؟»،«دستهبندیها،طبقهبندیها،ردهبندیها و سایر ساختارها چه نقشی را در این فرایند ایفا میکنند؟»،«متخصصان اطلاعاتی از رفتارهای سازماندهی دانش برای طراحیساختارهای مفید برای آنچه باید بدانند؟».
در این بخش ساختارهایی که افرادبرای سازماندهی دانش در بستر زندگی شخصی و حرفهای استفادهمیکنند،آورده شده است.
اما از آنجایی که در این کتاب بهرفتارهای سازماندهی شخص نیز پرداخته شده است،نویسندهمفهوم دانش را بر اطلاعات ارجح دانسته و در عنوان کتاب نیزمتجلی ساخته است.
در فصل دوم کتاب به دورنماها و پیشرفتهای تاریخیساختارهای سازماندهی دانش پرداخته شده است.
در پایان،به متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی این نوید داده شده است کهفرصتی در پیشرو دارند تا به نقشآفرینی در ادغام سه زمینه یادشده و ایجاد ساختارهایی نوین برای سازماندهی دانش بپردازند.
همانگونه که در پیشگفتار کتاب آمده است،نویسندهدرپی نگارش کتابی درباره چگونگی انجام کار12و یا یک دستنامهنبوده است،بلکه هدف از آن ارائه یک گفتمان مفهومی و برانگیزندهتفکر درباره رفتار ردهبندی و نیز چگونگی و چرایی سازماندهیدانش توسط مردم در بسترهای مختلف عنوان شده است."