چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه میان متغیرهای نگرش شغلی، احساس کارآمدی، کارآمدی جمعی و تعهد شغلی معلمان بود. به این منظور 220 معلم مقطع راهنمایی از منطقه کهریزک (120 زن و100 مرد) به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. معلم ها پرسشنامه های احساس کارآمدی معلم تشانن- موران و وولفولک هوی(2001)، کارآمدی جمعی معلمان گودارد، هوی و وولفولک هوی(2000)، تعهد شغلی وولفولک هوی، هوی و کورز (2008) و نگرش شغلی خاکی (1389) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد: که نگرش شغلی معلم،مولفه درگیرکردن دانش آموزان (از احساس کارآمدی معلم) و مولفه تحلیل تکلیف مربوط به کارآمدی جمعی معلم پیش بین تعهد شغلی هستند. این یافته ها برای دو جنس متفاوت بود: در معلمان زن به ترتیب نگرش شغلی، درگیرکردن دانش آموزان و تحلیل تکلیف،و در معلمان مرد درگیرکردن دانش آموزان و نگرش شغلی پیش بین تعهد شغلی آنان بود. در کل بین متغیرهای نگرش شغلی، احساس کارآمدی،کارآمدی جمعی و تعهد شغلی معلمان رابطه معنادار مشاهده شد.
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که زمانی که معلمان دارای نگرش مثبت نسبت به شغل خود هستند، احساس کارآمدی بالایی دارند و محیط کار شان برانگیزاننده است،تعهد شغلی بالایی نشان می دهند.
The aim of the present research، was identifying the relationship between teachers’ job attitude، sense of efficacy، collective efficacy، and their job commitment.The research sample consisted of 220 guidance school teachers (120 female، 100 male) who were selected from Kahrizak educational district of Tehran province through stratified sampling method. They completed Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy’ teachers sense of efficacy questionnaire (2001); Goddard، Hoy، and Woolfolk Hoy’s teachers’ collective efficacy questionnaire (2000); Hoy، Woolfolk Hoy، and Kurz’s teachers’ job commitment questionnaire (2008) and Khaki’s teachers job attitude scale (1389). The results of stepwise regression analysis showed that job attitude، students engagement (from teachers’ sense of efficacy)، and task analysis component of teachers’ collective efficacy were predictors of their job commitment. These results were different in two genders: job attitude، students’ engagement and task analysis in females and students’ engagement and job attitude in males predict job commitment. In general، the relationship between job attitude، sense of efficacy، collective efficacy and job commitment was significant. The present findings indicated that when teachers have a positive job attitude، higher sense of efficacy، on the one hand and being motivated in their workplace، on the other hand، they are more likely to display higher job commitment.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به سؤال پژوهش که تبیین رابطۀ بین متغیرهای پژوهش و مقایسۀ این رابطه دردو جنس را هدف قرار داده است،یافتهها نشان داد که در کل نمونه روابط درونی مؤلفههایکارآمدی جمعی و احساس کارآمدی معلم و روابط این مؤلفهها با نگرش و تعهد شغلی،همهمثبت و معنادار است.
جدول 3:خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام تعهد شغلی معلمان با متغیرهای نگرش شغلی،کارآمدی جمعی و احساس کارآمدی معلم در کل نمونه (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که مشاهده میشود در تحلیل دادههای مربوط به کل نمونه،نگرش شغلی،درگیر کردن دانشآموزان(یکی از مؤلفههای کارآمدی معلم)و تحلیل تکلیف(یکی از مؤلفههایکارآمدی جمعی معلمان)به ترتیب در گامهای اول تا سوم وارد تحلیل شدند و با توجه به مقدار2 R در آخرین گام میتوان گفت که این ترکیب خطی متغیرها در کل قادر به پیشبینی 0/37از تغییرات تعهد شغلی معلم است.
جدول 4:ضرایب تحلیل رگرسیون گامبهگام تعهد شغلی با متغیرهای پیش بین برای کل نمونه (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به ضرایب جدول 4 معادله پیش بین تعهد شغلی به صورت زیر است: (تحلیل تکلیف)0/12+(درگیر کردن)0/38(نگرش)0/33+1/69-تعهد شغلی جدول 5:خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام تعهد شغلی با متغیرهای پیش بین در معلمان زن (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که ملاحظه میشود در تحلیل دادههای مربوط به معلمان زن،نگرش شغلی،درگیر کردن دانشآموزان(یکی از مؤلفههای احساس کارآمدی معلم)و تحلیل تکلیف(یکی ازمؤلفههای کارآمدی جمعی)به ترتیب در گامهای اول تا سوم وارد تحلیل شدند.
stneduts loohcs hgih fo tnemeveihca E} &%04205AONG042G% {E ehT no sevitcepsrep noilartsuA gnihcaet ot tnemtimmoC.
ycaciffe rehcaet eviteelloc dna,sessecorp loohcs stceffe lacorpiceR:moorssalc eht ni noitavitoM."