چکیده:
همواره در طول تاریخ، حوزه عمومی مطالعان ادیان مورد توجه خاص اندیشمندان بوده است. در این حوزه، بحث و تحقیق درباره موضوعات مختلف جریان داشته و دارد که میتوان به مواردی از این دست اشاره کرد: چگونگی شکلگیری و بسترهای فرهنگی و تاریخی و سیاسی شکلگیری ادیان، سیر تحول و تطوراتی که ادیان از سرگذراندهاند، بررسی شخصیت و ویژگیهای بنیانگذار یا بنیانگذران ادیان، گستره جغرافیایی ادیان، باورها، اعمال و مناسک و آداب و رسومی که در حوزه ادیان شکل گرفته و میگیرد، نقش ادیان در ایجاد تمدنها و ... یکی از موضوعات مهم در این حوزه، بررسی شخصیتهای مهم، تأثیر گذار و مجموعه آثار و اندیشههای آنهاست، به ویژه اندیشههایی که تحت تأثیر عالمان سایر ادیان به وجود آمده است. این مقاله با رویکر تحلیلی و نظری در صدد بررسی اجمالی زندگی علمی «موسیبن میمون» و ارایه مهمترین آرای دینی وی میباشد. گرچه ابنمیمون در حوزههای متنوعی از علوم مطالعه و آثاری را پدید آورده است، اما در این مقاله اندیشههای دینی او مورد توجه قرار گرفته و به صورت اجمالی بررسی شده است. میتوان از جمله نتایج مقاله را تأثیرپذیری ابنمیمون از اندیشمندان مسلمان در اندیشههای دینی دانست که البته در اینباره آثاری پدید آمده و هنوز جای تحقیق بیشتر وجود دارد.
Throughout the history، scholars have always paid especial attention to the general domain of the studies of religions. There have been and continues to be debates and researches on different issues of this domain، some of which are as follows: The cultural، historical، and political contexts for the formation of religions and what course of development they have had; the study of the personality and characteristics of the founder/s of religions; the geographical scope of religions; the beliefs، practices، rituals، and mores which have been formed and continues to be formed in the realm of religions; the role of religions in the formation of civilizations، etc. One of the important issues in this domain is the study of the important and influential figures and their works and thoughts، especially those thoughts which have been formed under the influence of scholars of other religions. The present paper tries to briefly investigate Musa b. Maymoon's scientific life and present his most important religious views، using an analyticaltheoretical approach. Although he had written many books and studies on various disciplines، this paper discusses his religious thoughts and investigates them briefly. One of the research findings is that he was under the influenced by some Muslim scholars، as far as his religious thoughts are concerned. Of course، there have been some researches on this issue which calls for further investigations.
خلاصه ماشینی:
"87 به هر حال خانوادة ابنمیمون به تدریج امور خود را سامان داده و از شهر قرطبه خارج شده و ابتدا به شهر المریه در جنوب اندلس رفتند؛ اما با تصرف مجدد این شهر توسط مسلمانان، خانوادة ابنمیمون آنجا را نیز ترک کرده و در شهر فاس مراکش مستقر شدند و ابنمیمون در این شهر درخدمت یکی از احبار یهود به نام «یهودا کوهن» درس خوانده و در آن زمان، حدود 25 سال سن داشته است.
مبنایی که ابنمیمون برای این گونه تأویلها ارایه میکند، این است که تعبیرات تورات با زبان انسانی بیان شده است؛ به این معنا که بر خداوند لازم است مطالب و مسایل را، همانگونه که در ابتدای کار و با تفکر اولیه برای همة مردم قابل فهم است، بیان کند؛ از اینرو، خداوند خودش را با اوصاف جسمانی توصیف کرده است؛ زیرا در آغاز این مباحث و مطالب، اکثر مردم از «وجود» چیزی جز «وجود جسمانی» نمیفهمند؛ همچنین انسانها هر آنچه را که برای انسان کمال است به خداوند نسبت میدهند و هر آنچه را برای انسان نقص میشمارند، از خداوند نفی میکنند؛ در حالیکه ممکن است آنچه مردم کمال میشمارند، برای ما کمال باشد؛ اما نسبت به خداوند کمال نباشد؛ بلکه نهایت نقص باشد؛ اما انسانها گمان کنند که اگر خداوند فاقد آن صفات باشد، نقص خواهد داشت؛ برای مثال حرکت برای حیوانات یک کمال است و برای رسیدن آنها به کمالات دیگر نیز حرکت ضرورت دارد."