Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر پذیری اکوئیناس از اندیشمندان مسلمان در ارائه پنج راه اثبات وجود خدا

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 43 تا 72)

این نوشتار، به اجمال به بررسی تأثیرپذیری توماس آکوئیناس از اندیشمندان مسلمان، در یکی از اساسی‌ترین دیدگاه‌های خود، یعنی ادلة اثبات وجود خدا پرداخته و وامداری او را به فیلسوفان مسلمان نشان داده است. اولا، آکوئیناس اثبات وجود خدا با استدلال را امری ضروری می‌داند. ثانیا ایشان پنج راه و استدلال در این زمینه ارائه کرده است که دست‌کم در چهار استدلال، وی از تلاش فیلسوفان مسلمان بهره برده است. استدلال پنجم وی نیز از استحکام چندانی برخوردار نیست.

The present paper investigates briefly the influence of Muslim scholars on Thomas Aquinas regarding one of his most basic viewpoints، that is، the arguments he offered to prove the existence of God، and shows that he owes to Muslim philosophers in this regard. First، Aquinas believes that it is essential to prove the existence of God through arguments. Second، he proposes Five ways to Prove the Existence of God، four of which have been proposed by earlier philosophers.. He has used the philosophers'' attempts in this regard in at least four arguments. His fifth argument is not so strong to rely on too.

خلاصه ماشینی:

"198 اتین ژیلسون در بیان این مطلب می‌نویسد: نقدی که آکوئیناس بر این استدلال می‌آورد این است که این شناخت فطری، صرفا معلول خداست و صورتی است که وی از خود بر صفحة ضمیر ما نقش بسته است؛ اما به نظر آکویناس، برای اینکه از این مطلب پی به وجود خدا ببریم، لازم است که اصل وجود خدا، بدون در نظر گرفتن این معلول مورد مداقه و استدلال واقع شود؛ 199 به عبارتی روشن‌تر، نمی‌توان صرفا به جهت وجود یک درک درونی، خدا را مصداق آن معرفی کرد و وجود خدا را بی‌نیاز از اثبات در نظر گرفت؛ البته این مطلب می‌تواند به عنوان مقدمة استدلال قرار گیرد و با طی طریقی عقلانی از آن، به اثبات وجود خدا برسد، ولی آنگاه، دیگر نمی‌توان حکم به فطری بودن درک وجود خدا داشت؛ ب. در نظر آکوئیناس، وجود حقیقت امری بدیهی است؛ اما از بدیهی بودن حقیقت، نمی‌توان به این نتیجه رسید که یک حقیقت ابتدایی و مقدماتی 205 به نام «خدا» در ما وجود دارد؛ 206 بنابراین لازم است که برای اثبات وجود این حقیقت، مقدماتی و اولیه، به استدلال‌هائی عقلی روی آوریم و آن را با استدلال عقلی اثبات کنیم؛ اما در نقد این مطلب که خدا مستقیما مورد ادراک قرار می‌گیرد، آکوئیناس می‌گوید که تنها موجودات مادی و محسوس به طور مستقیم قابل دریافت و ادراک‌اند؛ در غیر این صورت، اگر بخواهیم از وجود خدا آگاهی پیدا کنیم، ضرورتا باید از استدلال‌های عقلی کمک بگیریم."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.