خلاصه ماشینی:
"دلایل دانشمندان علوم تجربی بر مادی بودن نفس دلیل اول دانشمندان تجربی:«مادیین گفتهاند:رشتههای مختلف علوم با آن همه پیشرفت که کرده و به آن حد از دقت که امروز رسیده،در تمامی فحصها و جستوجوهای دقیقش،به هیچ خاصیتی از خواص بدنی انسان نرسیده،مگر آنکه در کنارش علت مادیاش را هم پیدا کرده،دیگر خاصیتی بدون علت مادی نمانده تا بگویند این اثر روح مجرد از ماده است،چون با قوانین ماده منطبق نیست و آن را دلیل بر وجود روح مجرد بگیرند» [پیشین].
در واقع چون همواره مرکز اعصاب در مغز،محل ورود انواع حسهای مادی است و هیچ لحظه و آنی نیست که این توارد احساسات و ادراکات قطع شود،لذا ما خود را واجد یک واحد و یک امر حقیقی مستقل از اعضای بدن میپنداریم و اسم آن را نفس (من)گذاشتهایم.
ضمن این که میتوان باز هم پرسید: این امر مشهود فراموش نشدنی به نام نفس(من)اگر از توارد ادراکات مادی باشد و چیزی جدای از آن نباشد،با این که ماده ثبات ندارد و همواره در حال تغییر است و انقسام میپذیرد،ثبات و بسیط بودن خود را از کجا آورده است؟ و اما در مورد اشتباه حسی که دانشمندان تجربی معتقدند،در اثر سرعت واردات ادراکی،انسان به اشتباه امور متعدد را واحد حس میکند،مرحوم علامه میفرمایند«...
با توجه به آیهی شریفهی{/«مالهم من دونه من ولی ولا یشرک فی حکمه احدا»/}(برای آنان سرپرستی جز او نیست و هیچ کس را در فرمانروایی خود شریک نمیگیرد»،به سؤالات زیر پاسخ دهید: الف)آیا کاملا حق ولایت و سرپرستی از انسانها سلب شده است؟ ب)معنای تفویض ولایت به پیامبر(ص)و ائمهی اطهار(ع) چیست؟ 36."