چکیده:
بانکداری بدون ربا از مسائل مهمی است که همواره مورد بحث صاحب نظران بوده و محل نقض و ابرام قرار گرفته است. در این نوشتار، وضعیت سپردههای بانکی با سود معین بررسی شده و بر مبنای صحت بیع دین، صحت آن نتیجه-گیری شده است. بدینصورت که بانک بعد از اینکه مقدار معینی وجه نقد به عنوان وام، به وام گیرنده یا مدیون جدید می پردازد، آن را به مقداری که طرفین توافق کنند به او می فروشد. در مورد سپردهگذاری اشخاص در بانک ها هم می-توان به همین طریق عمل کرد و در نتیجه محکوم به حکم ربا نخواهد بود. به علاوه می توان این نحوه از بیع را به تمام اشخاص اعم از اشخاص حقوقی (مثل سایر موسسات) و اشخاص حقیقی تسری داد.
Banking without usury is a very important object that has been considered by experts and investigated all time. In this writing, we have explored banking
debt with known profit and concluded its rightness, based on soling debt right. In this way after lending money the bank sales it to debtor with agreed price. The way is similar about person's lending to bank and thus there is no usury. In addition, this kind of sale can includes all persons, legal and natural.
In addition, this kind of sale can includes all persons, legal and natural.In addition, this kind of sale can includes all persons, legal and natural.
خلاصه ماشینی:
این اشکال علاوه بر پاسخ نقضی ، پاسخی حلی نیز دارد که از این قرار است : جواب نقضی : اگر بیع دین به جهت عین نبودن صحیح نیست ، چون غیر عین ، نمی - تواند مبیع واقع شود، پس بیع سلف که بیع بر روی مال کلی در ذمـه اسـت نیـز نبایـد صحیح باشد؛ در حالی که احدی از فقیهان به چنین چیزی قائل نیست .
ثانیا یکی از شرایط صحت بیع ، قدرت بر تسلیم مبیع است و در دین موجل طلبکار نمی تواند مبیع را تسلیم کند و مـشتری نمـی توانـد آن را قبض کند؛ زیرا فرض آن است که مدت آن سر نیامـده و بـر بـدهکار، قبـل از سـرآمدن مدت ، پرداختن بدهی واجب نیست و حال آن کـه توانـایی و امکـان قـبض بیـع ، شـرط صحت بیع است ؛ پس چگونه در آن صورت بیع صحیح خواهد بود؟ در نقد این تحلیل باید گفت همان طور که در سابق بیان کردیم که کلی فی الذمـه و دین هم ملک است و اشکالات وارد بر آن را پاسخ گفتیم ، تنها تفاوتی که از ایـن لحـاظ بین دین حال و مؤجل وجود دارد، امکـان و عـدم امکـان مطالبـه بالفعـل آن اسـت .