خلاصه ماشینی:
"کرمان اشاره از آنجا که در نظام آموزش و پرورش ما،یکی از ارکان و معیارهای اساسی توسعه و پیشرفت،اتکا به نتایج به دست آمده از ارزشیابیهای پایان سال تحصیلی است،لذا در این راستا آگاهی و وقوف بر ساختار طرح سؤال و چگونگی استفاده از انواع سؤالات استاندارد توسط معلمان،بهویژه دبیران تاریخ،از بدیهیترین و ضروریترین شاخصههای مهارتی-شغلی آنان محسوب میشود،چراکه طرح سؤال با استانداردهای معین و تعریف شده باعث میگردد تا یک نوع ارزشیابی استاندارد صورت گیرد و به دانشآموزان نیز این مجال را میدهد تا آموختههای طول دوران تحصیل خودشان را بیازمایند و بروز دهند و فوریترین پیامد آن،بالا رفتن سطوح قبولی دانشآموزان به همراه تعمیق بخشیدن به آموزش صحیح است.
15 (به تصویر صفحه مراجعه شود) در سؤالات حیطۀ دانش،از این کلمات استفاده میشود: چگونه؟؟؟تعریف چه؟؟؟یادآوری کجا؟؟؟شناختن چهکسی؟؟؟نام16 مثال:روی الواح باقی مانده در میان دورود،چه موضوعاتی نوشته شده است؟17 ب)سؤالات سطح درک و فهم طبقۀ فهمیدن یادگیریهایی را شامل میشود که در پایینترین سطح ادراک قرار میگیرند...
25 این سؤالات دو موقعیت در دو زمان متفاوت را با یکدیگر مقایسه میکنند: مثال 1:از نکته نظر سود و زیان ایران،عهدنامۀ پاریس را با ارزنه الروم مقایسه کنید؟ مثال 2:کدام شخصیت در پیشبرد اوضاع ایران مؤثرتر بود؛ چرا؟ الف)امیرکبیر ب)قائم مقام فراهانی26 در اینگونه سؤالات،شاگردان شما باید جایگزینهایی را انتخاب کنند که در ارائۀ قضاوت و داوری نسبت به موضوع به آنها کمک کند.
الف)صحیح ب)غلط50 اصول حاکم بر سؤالات عینی-چندگزینهای هودسن در مورد این سؤالات میگوید:«مناسبترین نوع پرسش را با در نظر داشتن هدف از ارزشیابی انتخاب کنید و سؤال را به روشنی هرچه ممکن ارائه دهید و مطمئن شوید که پرسشها به یکدیگر مربوط هستند»."