چکیده:
الهیات قرآن بیش از هر چیز بر یگانگی خداوند تکیه کرده است و شعار نخستین قرآن کریم «لا اله الا الله» می باشد، شعاری که بیش از 60 بار در قرآن تکرار شده است و اولین سخن پیامبر (ص) کلمه توحید و اخلاص می باشد. احد در مورد یکتا و یگانه دانستن و یگانگی خداوند متعال از نگاه هستی شناسی است، مرز میان کفر و ایمان تلقی شده و با اعتقاد به آن است که انسانی موحد می شود. این مقاله درصدد است که با استدلال متوسط همین معانی را افاده کند.
The theology of the Holy Qur'an primarily emphasizes the Unity of God; and its first message is "there is no God beside Allah"; this message has been repeated more than sixty times in the Holy Qur'an. The prophet's first words are monotheism and sincerity. "Ahad" (the One) refers to the unity of the Most High God from the viewpoint of Ontology. "Tohid" (monotheism) is considered as the borderline between faith and disbelief; and a person is considered "Movahed" (monotheist) only if he believes in it. The present article is an attempt to analyze and clarify these concepts
خلاصه ماشینی:
احد در حق خدا وقتي از کلمه «احد» سؤال مي شود، مفهوم عرفي يا شرعي خاصي در مـورد آن نيسـت ، چـرا که سائل معناي عرفي آن را مي داند، بلکه منظور جايگاه اين کلمـه در منظومـه اعتقـادي اسـلام است ، سؤال از اين است که اين کلمه در حق خداي تعالي به چه معني مي باشد، جواب مـي دهنـد که اين کلمه در حق خداي تعالي در همان معنايي است که همه مـردم بـه لسـان فطـرت بـر آن اجتماع و اجماع دارند و بر حسب اين معنا شريک و شبيهي درالوهيت و خلق اشيا براي خدا قايـل نمي باشند، چنانکه در همين نقل با استشهاد آيه قرآن کريم که مي فرمايد: «و لئن سئلتهم من خلـق السموات و الارض ليقوُلن الله » به نحو استفهام انکاري آمده است که بعد ذلک له شريک و صاحبه ؟ بعد از پاسخ عمومي مبني بر اينکه خلق آسمان و زمين از جانب خداي تعالي است ، آيا باز بـراي او شريک و همراه است ؟ (حسيني تهراني و صدوق، ١٣٧٥، ص ٨٣).
166 فلسفه دين 1 توحيد در سوره مبارکه توحيد کلمه احد در «قل هو الله احد» طوري استعمال شده است که امکان فـرض عـددي را در قبـال آن دفع مي کند، زيرا وقتي گفته مي شود: «احدي سر وقت من نيامد، آمـدن يـک نفـر و دو نفـر و همه ارقام بالاتر را نفي مي کند و هم چنين اگر اين کلمه در جمله مثبت به کار رود، در آيه «قل هو الله احد» چون «احد» در اثبات به کار رفته ، نه در نفي و چون منسوب بـه چيـزي يـا کسـي هـم نشده، از اين جهت مي رساند که هويت پروردگـار متعـال طـوري اسـت کـه وجـود کسـي را کـه هويتش از جهتي شبيه هويت او باشد، دفع مي کند؛ چه اينکه يکي باشد يا بيش تر.