Skip to main content
فهرست مقالات

مصاحبه: روان شناسی دین (با نگرش به جنبش های نوپدید دینی)

(22 صفحه - از 191 تا 212)

کلید واژه های ماشینی : دین ، روان‌شناسی دین ، معنویت ، شخصیت ، انسان ، نماد ، دین و معنویت ، رابطه‌ی روان‌شناسی دین و فراروان‌شناسی ، Meditation ، روان‌شناسی دین شاخه‌ای از روان‌شناسی

خلاصه ماشینی:

"نکته‌ی دوم: وقتی می‌گوییم روان‌شناسی دین به مطالعه‌ی علمی پدیده‌های دینی و در حقیقت پدیدارهای دینی می‌پردازد، در واقع تمام مفاهیمی است که به عنوان پدیده‌های دینی می‌توانیم آن‌ها را طبقه‌بندی کنیم، به عنوان مثال رفتارهایی که جزو مناسک هستند، مثلا نماز خواندن، زیارت‌کردن، عزاداری کردن، که این‌ها جنبه‌های رفتاری دارد یا می‌توان جنبه‌های بالاتر از رفتار را مثال زد؛ صفات و اخلاقیاتی که وجود دارد، هم‌چون توبه که یکی از اخلاقیات دینی است یا توکل و یا بالاتر از آن، عقاید دینی، خود ایمان به خداوند، ایمان به آخرت و حالاتی که جزو ایمان محسوب می‌شوند یا بحث‌هایی که امروز با عنوان تجربه‌ی دینی مطرح می‌شود، 1 که شامل تمام احوالات دینی، حالاتی که به طور خاص پیش می‌آید، (مثلا در حالت نیایش آن حالت خوش و انقطاعی که حاصل می‌شود یا الهاماتی که پیش می‌آید) و مواردی از این قبیل می‌شود. ما هنوز ابزارهای لازم برای بررسی تجربه‌های دینی نداریم، البته در این زمینه فعالیت‌هایی صورت گرفته، مثلا احوالات یک مرتاض را با سنسورهایی که به مغز، قلب و بدن او وصل می‌کنند، رصد می‌کنند تا ببینند چه آثاری در جسم او ایجاد می‌شود؛ آیا ضربان قلبش در اثر گرسنگی و حالت مراقبه کند می‌شود یا تند؟ آیا حالات عرفانی در رشته‌های عصبی او تأثیر می‌گذارد و او را آرام‌تر می‌کند و این‌که آیا حالات خاص نمودهای عینی و تجربی دارد یا خیر، ولی نوعا به صورت تجربی قابل اثبات نیست یا در روان‌شناسی شناختی بدین‌گونه است که می‌خواهند صرفا براساس نورون‌های مغزی تجارب خاص دینی را تبیین کنند، در این زمینه خیلی موفق نبودند و اصطلاحا پلی می‌زنند به فراروان‌شناسی و از آن‌جا کمک می‌گیرند، ولی این حالات بیش‌تر به عنوان پدیده‌های دینی و به طور اخص در تجربه‌های دینی قرار می‌گیرند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.