چکیده:
هدف این تحقیق بررسی نقش عوامل شخصیت، رویکردهای یادگیری و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. جامعه پژوهش حاضر را دانشجویان کارشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران تشکیل داده که از بین آنها نمونه ای متشکل از 419 مشارکت کننده (214 پسر و 205 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. مشارکت کنندگان به فرم خلاصه شده «سیاهه پنج عامل بزرگ شخصیت»، «پرسشنامه فرایند مطالعه» و «سیاهه سبک های تفکر» پاسخ دادند. با استفاده از تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل شخصیت بر رویکردهای یادگیری، سبک های تفکر و پیشرفت تحصیلی تحلیل شد. نتایج نشان داد که «پذیرش» و «وظیفه شناسی» بر رویکرد یادگیری عمیق اثر مثبت و معنادار و بر رویکرد یادگیری سطحی اثر منفی و معنادار و روان رنجورخوئی نیز بر رویکرد یادگیری سطحی اثر مثبت و معنادار نشان دادند. در مجموع نتایج پژوهش حاضر موید آن است که توجه به نقش عوامل درون فردی عوامل شخصیت، رویکردهای یادگیری و سبک های تفکر در مطالعه پیشرفت تحصیلی قابل تعمق است.
خلاصه ماشینی:
"(*)-دانشجوی دوره دکترا (**)-دریافت مقاله 85/10،تصویب نهایی 86/2/23) (**)-دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران (***)-کارشناس ارشد &%04414YSRG044G% {IBنتایج پژوهش حاضر مؤید آن است که توجه به نقش عوامل درونفردی عوامل شخصیت،رویکردهای یادگیری و سبکهای تفکر در مطالعۀ پیشرفت تحصیلی قابل تعمق است.
* هدایت پژوهش حاضر به وسیله فرضیههای زیر صورت میگیرد: * عوامل شخصیت(پذیرش،وظیفهشناسی و برونگرایی)،رویکرد یادگیری عمیق وسبکهای تفکر(قانونی،قضایی،کلی،سلسله مراتبی و آزاداندیش)بر پیشرفت تحصیلی اثرمستقیم و مثبت و عوامل شخصیت(روان رنجورخویی)،رویکرد یادگیری سطحی و سبکهای تفکر(اجرایی،جزئی و محافظه کار)اثر منفی مستقیم دارد.
* عوامل(پذیرش،وظیفهشناسی و برونگرایی)از طریق رویکرد یادگیری عمیق و سبکهایتفکر(قانونی،قضایی،کلی،سلسله مراتبی و آزاداندیش)بر پیشرفت تحصیلی اثر غیر مستقیم مثبت وصفت شخصیت روان رنجورخویی از طریق رویکرد یادگیری سطحی و سبکهای تفکر(اجرایی،جزئیو محافظه کار)دارد.
اثر متغیرهای برونزا(عوامل شخصیت)و درونزای مستقل(رویکردهای یادگیری سطحی و عمیق سبکهای تفکر بعد کارکردها)بر برونزای وابسته(پیشرفت تحصیلی)نشان داد که الگوی 0/55 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند.
اثر سبک تفکر سلسله مراتبی(بعد&%04416YSRG044G% شکلها)بر پیشرفت تحصیلی با ضریب رگرسیونی(0/16 +)معنادار به دست آمد.
در مجموع،نتایج پژوهش حاضر درباره اثر غیر مستقیم و اثر کلبرونزاهای مستقل بر درونزای وابسته(پیشرفت تحصیلی)بر نقش میانجیگر متغیرهای&%04417YSRG044G% رویکردهای یادگیری و سبکهای تفکر تأکید میکند.
*** یادداشت (1)- ssensuoitneicsnoC (2)- tcudorp-ssecorp-egaserP (3)- ikswoknaW (4)- nwoCcM (5)- nosnhoJ (6)- xuaenruF (7)- daetsweN (8)- elaY (9)- kcisseM (10)- neziuhsieB (11)- kjidsejtuotS (12)- nettup-nav (13)- yrotnevnl eviF giB (14)- eriannoitseuQ ssecorp ydutS (15)- yotnevnl selytS gniknihT (16)- snirp منابع {E rof ecnedivE:tseretni dna ytilanosrep,ecnegilletnl.
noitacude rehgih ni noitavitom tnemeveihca dna stiart ytilanosrep evif gib eht,selyts .
stiart ytilanosrep evif gib eht dna selyts gniknihT."