چکیده:
هدف این مطالعه، مقایسه بین ضریب آلفا و روش های برگرفته از مدل معادلات ساختاری در
برآورد اعتبار آزمون است. انطباق با مدل اندازه گیری اساسا معادل-تاو و عدم همبستگی بین خطاهای
اندازه گیری مهمترین پیش فرض های ضریب آلفا است. در مقابل، روش های برگرفته از مدل معادلات
ساختاری علاوه بر عدم الزام در رعایت چنین پیش فرض هایی امکان بررسی و آزمون هریک از
آنها و قابلیت وزن بندی گویه ها جهت تشکیل ترکیب بهینه برای تشکیل مقیاس را نیز بهدست
میدهد. در این مقاله چهار روش برآورد اعتبار در روش های مجذور » مدل معادلات ساختاری، شامل
استفاده از ،« اعتبار مرکب » ،« همبستگی چندگانه مورد بحث « اعتبار بیشین های » و « متغیرهای خیالی » قرار گرفت. هر یک از این روش ها بر روی داده های حاصل از مقیاس ادراک نسبت به نگرش معلم
ریاضی از مجموعه مقیاس های نگرش نسبت به ریاضی فنما و شرمن به کار برده شد. داده های این
مقیاس از نمونه 340 نفری دانش آموزان سال اول متوسطه بهدست آمد. نتایج کاربرد هر یک از این
روش های برگرفته از مدل معادلات ساختاری نشان دادکه روش های معرفی شده مقادیر بالاتری از اعتبار
مقیاس نسبت به ضریب آلفا را نشان می دهند. کاهش ضریب آلفا ممکن است به علت عدم انطباق مقیاس
با مدل اساسا معادل-تاو باشد. به طو ر کلی بحث پیشین های به همراه نتایج مطالعه نشان داد که رو ش
های برگرفته از مدل معادلات ساختاری برآوردهای دقیق تری برای اندازه گیری اعتبار آزمون هستند
The purpose of this study is comparison
between alpha coefficient and given methods of
structural equation modeling to estimate
reliability of a scale. Due to necessity of
restricted assumptions, that is, fitting to
essentially τ-equivalence measurement model
and uncorrelated measurement errors. Alpha
coefficient may be an inaccurate estimator, In
contrast, methods of structural equation
modeling does not require considering this
assumptions, also there are some possibilities to
test assumptions and weighting items to
construct an optimal scale. In this article, we
discuss four estimators of reliability in structural
equation modeling: square multiple coefficient,
composite reliability, phantom variable and
maximal reliability. Each of them was analyzed
on perception of math teacher' attitude scale- a
scale of Modified Fennema and Sherman's
mathematics attitude scales. Data gathered from
340 ninth grad students. The results reveal these
methods have higher values of reliability scale
rather than alpha. The reduction of alpha may be
due to miss-fit of scale to essentially τ-
equivalent model. In general, the results of this
study along with literature review show that
given methods of structural equation modeling
are more accurate estimators to measurement of
reliability.
خلاصه ماشینی:
IB} کلید واژهها: {VKمدل معادلات ساختاری،ضریبآلفا،اعتبار مرکب،اعتبار بیشینهای،متغیر خیالی،مجذور همبستگی چندگانVK} (به تصویر صفحه مراجعه شود)(*)دریافت مقاله:1387/3/4 تصویب نهایی:1388/6/1 (**)پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش &%05306YSRG053G% *مقدمه در نظریۀ کلاسیک آزمون،«اعتبار»به عنوان رابطه واریانس واقعی به واریانسمشاهده شده(رایکوف،2004)و ضریب اعتبار به عنوان سهم واریانس نمره مشاهدهشدهای که توسط واریانس نمره واقعی تبیین میشود(گراهام،2006)در نظر گرفتهمیشود.
در«مدلمتجانس»تفاوت این«مدل با مدل اساسا معادل-تاو»در این است که در«مدل اساسامعادل-تاو»نمرات واقعی گویهها توسط ضریب«جمعپذیری»5با همدیگر متفاوتهستند،درحالیکه در مدل متجانس بین نمرات واقعی گویهها رابطه خطی فرض شدهو بین هر زوج از آنها،ضریب جمعپذیر یگانهای وجود دارد که میتوان آن را به اینصورت نشان داد(رایکوف، a 1998): (به تصویر صفحه مراجعه شود)بهطوریکه در عبارت(6)ملاحظه میشود«مدل متجانس»عمومیترین مدلاندازهگیری است،زیرا میتوان با رعایت هریک از پیشفرضهای مدلهای قبلی،مدلمتجانس را به یکی از مدلهای محدودتر تبدیل کرد.
خطاهایناهمبسته نیز از جمله پیشفرضهای اساسی در ضریب آلفاست که به عنوان همبستگی&%05307YSRG053G% خطای اندازهگیری در نظر گرفته میشود،ولی در روش مدل معادلات ساختاری کاملابهصورت خطای اندازهگیری«خالص یا ناب»10در نظر گرفته نمیشود بلکه به عنوانعوامل باقیمانده مشخص نشده مورد توجه قرار میگیرند.
وجود تفاوت بین مقادیر حاصل از روش آلفا و روشهای برگرفته از مدلمعادلات ساختاری به علت منطبق نبودن مقیاس مورد بررسی با مدل معادل-تاو بود.
G,nosmadA ot gniledom noitauqe larutcurts fo noitacilppa nA:ytidilav dna ytilibailer gnissessa rof .
ahpla tneiciffeoc no tceffe eht htiw gniledom noitauqe larutcurtS:8 LERSIL.
125-106,(2)29,tnemerusaeM ytilibailer laitnereffid rof tset ot gniledo noitauqe larutcurts gnisU.
374-369,(4)22 detalerretni htiw ytilibailer etisopmoc dna ahpla tneiciffeoC.
srorre tnenopmoc-elpitlum rof ytilibailer fo noitamitse lavretni dna tnioP.