خلاصه ماشینی:
"اکنون بعد از ذکر مدارک این حدیث قضاوت آن را بعهده خوانندگان عزیز میگذاریم؟آیا از این حدیث با اینهمه مدارک متواتر چه میفهمند؟آیا این حدیث با اینهمه مأخذ از علماء بزرگ عامه کافی نیست که خلافت علی(علیه السلام)را بعد از نبی اکرم بر امت اسلامی ثابت کند خصوصا با توجه باینکه این حدیث در اوائل طلوع اسلام و دعوت پیغمبر کفار قریش و اقارب خود را بسوی اسلام و تصدی مقام خلافت و حاکمیت بر سرنوشت امت اسلامی بوده و هیچکس جز علی(علیه السلام)حاضر باین مقام نشد؟و لذا پیغمبر فرمود:«انت اخی و وزیری و وصیی و خلیفتی من بعدی فاسمعوا له و اطیعوا» (1)میراث اسلام ص 134 بقیه از صفحه 13 در اینجا بحث خود را با آخرین جملهای که«میرهوف»در یادداشتهای خود نوشته پایان داده و ارزیابی بیشتر دربارهء چگونگی تأثیر و پذیرش و استقبال غرب از«میراث اسلام»و«افکار دانشمندان مشرقزمین»به بعد موکول میکنیم: او میگوید:«علوم عرب(مسلمانان)مانند ماه تابانی تاریک- ترین شبهای اروپای قرون وسطی را منور ساخت و چون علوم جدید ظاهر گشت ماه بیرنگ شد،ولی همان ماه بود که ما را در شبهای تار هدایت کرد تا باینجا رسانید و میتوانیم بگوئیم که هنوز هم تابش آن با ماست»1 ولی اشتباه نشود منظور این نیست که فهرست علوم و دانشهائی را که از مشرق بغرب انتقال یافته و آثار سودمند و پرارزش دانشمندان ما که به لاتینی ترجمه شده و سالها در دانشگاههای اروپا تدریس میگردید بازگو کنیم،زیرا آن در خور کتابهای متعددی است که خوشبختانه تاکنون قمستی از آن وسیله خود غربیها تألیف و انتشار یافته است،بلکه منظور فقط اشاره به کلیاتی است که مشت تحریفکنندگان تاریخ را باز میکند."