چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت واحد درسی مواد سمعی- بصری در دوره کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی است. روش پژوهش، توصیفی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی دوره های روزانه و شبانه دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 90-1389 که این واحد درسی را گذرانده اند (155 نفر)، هستند. براساس جدول مورگان تعداد 110 نفر از طریق شیوه نمونه گیری تصادفی ساده، به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته شامل مجموعه 26 سوالی به صورت 23 سوال بسته پاسخ در مقیاس لیکرت، یک سوال دو گزینه ای با مقیاس بله و خیر و دو سوال باز پاسخ است که روایی آن با نظر متخصصان تعیین و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرانباخ 84/0 محاسبه شد. پس از گردآوری اطلاعات، داده های پژوهش در دو بخش آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون t تک گروهی) با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 15، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که میزان شناخت دانشجویان نسبت به استفاده از مواد دیداری شنیداری مختلف، متفاوت است، به گونه ای که نحوه استفاده از برخی مواد دیداری شنیداری را نمی شناسند. دانشجویان از این واحد درسی به صورت عملی رضایت داشتند و برگزاری درس به صورت نظری صرف را مناسب نمی دانستند. همچنین بر لزوم وجود واحد دیداری شنیداری تاکید داشتند، اما همگام با پیشرفت های فن آوری، خواستار تغییر محتوا و سرفصل این واحد درسی بودند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت شناخت و بهکارگیری رسانههای آموزشی و مواد دیداری- شنیداری، در دوره کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی، واحد درسی با عنوان «مواد سمعی و بصری» که شامل 3 واحد آموزشی است، برای تدریس به دانشجویان در نظر گرفته شده است.
اما سؤال مهم این است که در شرایط واقعی این هدف تا چه اندازه محقق میشود؟ آیا دانشجویان در این درس با مبانی نظری فنآوریها و رسانههای دیداری شنیداری آشنا میشوند؟ آیا میتوانند به صورت عملی وسایل و رسانههای آموزشی را مشاهده کنند و کاربرد آنها را بیاموزند؟ آیا دانشجویان از آموزش رسانههای دیداری شنیداری و آموختههای خویش رضایت دارند؟ چه راهکارهایی برای یادگیری و یا تدریس بهتر این واحد درسی مناسب خواهد بود؟ در پژوهش حاضر مسأله اصلی بررسی وضعیت واحد درسی «سمعی- بصری» و تبیین ضرورت وجود آن در مجموعه دروس دوره کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی است تا از این طریق برنامهریزان، مدرسان و مسؤولان، آگاهی و شناخت کافی از وضعیت آموزشی این درس به دست بیاورند.
یافتهها پرسش اول پژوهش: چه نوع مواد دیداری- شنیداری در دانشکده علوم تربیتی موجود است؟ بهمنظور پاسخگویی به پرسش اول باید گفت که با توجه به اینکه واحد درس سمعی- بصری یک واحد نظری و یک واحد عملی است، محلی برای نگهداری مواد و وسایل سمعی- بصری در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی در نظر گرفته شده است که دانشجویان با بازدید از آن مکان توانستهاند پاسخ این پرسش را چنین بیان نمایند (جدول 1).