چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت استقرار مدارس متوسطه هوشمند در استان سمنان از دیدگاه مدیران و معلمان بود. این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی (زمینه یابی) بوده و به لحاظ هدف در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعه آماری شامل مدیران و دبیران مدارس هوشمند استان سمنان در سال تحصیلی 90-1389 به تعداد 215 نفر بود که با توجه به محدود بودن جامعه آماری مدیران، کل جامعه مدیران و از جامعه آماری دبیران، 132 نفر با استفاده از جدول کرجسی- مورگان به صورت تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته و شامل 29 سوال بود که ضریب پایایی آن 84/0 به دست آمد. داده های حاصل از پرسشنامه به وسیله آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، جدول و نمودار) وآمار استنباطی (خی دو) بررسی و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدارس استان در مولفه های مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه رایانه ای، محیط یاددهی و یادگیری ، زیرساخت توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباط یکپارچه رایانه ای با مدارس هوشمند دیگر، نیازمند اهتمام بیشتری جهت استقرار مدارس هوشمند در استان می باشد، اما مولفه معلمان آموزش دیده در حوزه فن آوری و مدیریت یکپارچه رایانه از ظرفیت و پتانسیل مناسبی برای ایجاد مدارس هوشمند برخوردار هستند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که مدارس استان در مؤلفههای مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه رایانهای، محیط یاددهی و یادگیری ، زیرساخت توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباط یکپارچه رایانهای با مدارس هوشمند دیگر، نیازمند اهتمام بیشتری جهت استقرار مدارس هوشمند در استان میباشد، اما مؤلفه معلمان آموزش دیده در حوزه فنآوری و مدیریت یکپارچه رایانه از ظرفیت و پتانسیل مناسبی برای ایجاد مدارس هوشمند برخوردار هستند.
Individual differences Educational gap Information society تحقیقات در آموزش، این مطلب را بیان میکنند که فنآوری اطلاعات به شکلی عمده در نظام آموزش منظم استفاده شده است (دلوز،1380) "اولین کوشش معلمان برای استفاده از رایانه در کلاس درس سنتی معمولا به صورت سخنرانی 1 بود، تجربیات یادگیری مرتبط با موضوع تدریس معلم که در مکانهای آموزشی دیگر انجام گرفته بود به نمایش گذاشته میشد و یا به عنوان تکلیف برای مطالعه بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت" (دبیلیو بروور 2 ،1382، 51).
ساعدی (1384) مدارس هوشمند را کلید دستیابی به فنآوری نوین میداند و میگوید : این مدارس دانشآموزان را به گونهای تربیت میکنند که پس از تحصیل به راحتی جذب محیط کار و صنایع نوین شوند و ساعات غیر حضوری که وقت مناسبی دارد فضای آموزشی مناسبی را از طریق رایانه به وجود میآورد و برای این طرح باید برنامه ریزی دراز مدت را در نظر داشت.