خلاصه ماشینی:
"جهت وارد شدن به مطلب ارتباط ماوراءالطبیعیکه انسان با روح پر فتوح سید الشهداء(ع)برقرارمیکند و فضایی که برای این امر اختصاص دادهشده است به طرح مطلب عزاداری از دیدگاه امامامت میپردازیم: امام در رد مطالب معاندین،در کتاب عزیز کشفالاسرار در صفحۀ 173 با چنین دیدگاهی با مسالۀعزاداری سید الشهداء(ع)روبرو میشوند: خدای عالم چون دید،بنای دین را ماجرا جویانصدر اول متزلزل کردند و جز چند نفر معدودی بجانمانده حسین بن علی(ع)را برانگیخت و باجانفشانی و فداکاری ملت را بیدار کرده و ثوابهایبسیار برای عزاداران او مقررکرد تا مردم را بیدا نگهدارند و نگذارند اساسکربلا که پایهاش بر بنیان کندن پایههای ظلم و جورو سوق مردم بتوحید و معدلت بود کهنه شود،با اینحال لازم است که برای عزاداری که شالودهاشبر این اساس ریخته شده چنین ثوابهائی مقرر شودکه مردم با هر فشار و سختی هم هست از آن دستبر ندارند،وگرنه با سرعت برق زحمتهای حسین بنعلی(ع)را هم پایمال میکردند که به پایمال کردنآن زحمتهای پیغمبر اسلام و کوششهائی که برایتاسیس اساس تشیع کرده و در مقابل سودی باشد کهاز عمل بدست میآید سودی که از این عمل بدستآمده و میآید بقاء دین حق و اساس تشیع است کهسعادت دنیا و آخرت جهانیان بسته به آن است و بانظر به وضعیت شیعه در آن زمان و فشارهایگوناگون از مخالفان علی بن ابی طالب(ع)به پیروان اوقیمت این عمل بیش از آن است که به تصور مادرآید و خدای جهان برای آنها ثوابها و مزدهائیتهیه فرموده که هیچ چشمی ندیده و گوشی نشنیدهو این کمال عدالت است."