چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم دینی رضا و توکل به خدا به منزله متغیر مستقل، به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب به عنوان متغیر وابسته در دختران دانش آموزان سال اول دبیرستان، منطقه 9 شهر تهران انجام گرفته است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسش نامه اضطراب کتل بوده است. از میان 200 دانش آموز، 60 دانش آموز که نمره اضطراب آنها در پرسش نامه اضطراب کتل 4 و بالاتر از 4 بوده است به طور تصادفی انتخاب و به گروه های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12 هفته (هرهفته یک جلسه 60 دقیقه ای) تحت تاثیر متغیر مستقل قرار گرفته اند، در حالی که گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. در این مرحله پس آزمون انجام شد و داده ها با بهره گیری از آزمون آماری T بین نمره های به دست آمده از تفاضل پیش آزمون و پس آزمون میزان اضطراب دو گروه آزمایش و گواه تجزیه و تحلیل آماری شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین میانگین های اضطراب کلی، اضطراب پنهان و اضطراب آشکار دو گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (P=0.05). بدین گونه که میانگین تفاضل نمره های اضطراب کلی، اضطراب پنهان و اضطراب آشکار گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بیشتر بود. یعنی گروه آزمایش میزان بسیار زیادی کاهش اضطراب در مقایسه با گروه گواه داشته است.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلي اين پژوهش نيز بررسي اثربخشي آموزش مفاهيم ديني رضا و توکل به خداوند بر کاهش اضطراب کلي، آشکار و پنهان نوجوانان و هدف فرعي آن طراحي برنامه آموزشي براي مهارت رضامندي و متوکل بودن و کاربردي کردن اين مفاهيم با استفاده از فنون روانشناختي است.
براي بررسي معناداري اين تفاوت از آزمون t-test استفاده شده که نتايج آن در جدول شماره 3، آمده است و نشان ميدهد ميزان t مشاهده شده معنادار است (t=5/31, P جدول 2: آمار توصيفي نمرههاي حاصل از تفاضل اضطراب کلي دو گروه آزمايش و گواه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 3: نتايج آزمون آماري t-test (متغير: اضطراب کلي) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضيه دوم آموزش مفاهيم ديني رضا و توکل به خدا، به شيوه گروهي موجب کاهش اضطراب آشکار دختران دانشآموز ميشود.
بر اساس نتايج آزمون آماري t در جدول شماره 7، با 95 درصد اطمينان ميتوان گفت فرضيه سوم تأييد ميشود (t=3/59, P جدول 6: آمار توصيفي نمرات حاصل از تفاضل اضطراب پنهان دو گروه آزمايش و گواه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 7: نتايج آزمون آماري t-test (متغير: اضطراب پنهان) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث، نتيجهگيري و تفسير چنان که در مقدمه بيان شد، هدف اين پژوهش، بررسي اثربخشي آموزش مفاهيم ديني رضا و توکل به خدا، به شيوه گروهي بر کاهش اضطراب دختران دانشآموز است.