چکیده:
دستیابی به موقعیت برتر در بازار و حفظ آن به سبب گسترش و تنوع ضایع و شدت رقابت از یکسو و افزایش انتظارات مشتریان از سوی دیگر به گونهای فزاینده دشوار شده است. امروزه مزیت سازمانها برای پیشیگرفتن از یکدیگر نه در به کارگیری فناوری جدید، بلکه در بالا بودن اعتماد به نفس و میزان تعهد کارکنان به اهداف سازمانی نهفته است. با توجه به رقابتی شدن دنیای امروز و نقش مؤثر نیروی انسانی در بهبود عملکرد سازمانها، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر عوامل سرمایة انسانی بر رقابتپذیری مؤسسات مالی است. در این تحقیق 158 پرسشنامه در شعب بانک کشاورزی استان گلستان توزیع شد و بر اساس 107 پرسشنامه جمعآوریشده فرضیهها بر پایة آزمون فرضیة نسبت (آزمون دوجملهای) و t یک نمونهای بررسی شد. نتایج نشان داد که سرمایة انسانی بر راهبردهای رقابتپذیری (کاهش بهای تمام شدة ارائة خدمات، تمایز خدمات و تمرکز بر مشتری) در بانک تأثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج این تحقیق نشان داد که جنبههای توسعهیافتگی سرمایة انسانی (آموزش برای تمام کارکنان، برنامة توسعة مدیریت منابع انسانی، امنیت شغلی، ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی، میزان رابطة حقوق مدیران با عملکرد آنها، ارزیابی عملکرد تمام کارکنان، فرصتهای پیشرفت شغلی در سازمان، برنامههای پیشرفت شخصیت برای تمام کارکنان، گروههای مشاوره با کارکنان، برنامههای کمک به کارکنان، مشارکت کارکنان در تصمیمگیریهای سازمان) بر عوامل کیفی برای رقابتپذیری بانک براساس گزارش ردهبندی بانکهای آسیایی بر حسب رقابتپذیری آنها تأثیر دارد.
بنابراین، پیشنهاد میشود که بانک کشاورزی میزان رقابتپذیری خود را در میان رقبا با این شیوهها افزایش دهد: بالا بردن کیفیت سرمایة انسانی خود از طریق برگزاری دورههای آموزشی مستمر برای تمام کارکنان، ایجاد برنامة مدون برای توسعة مدیریت منابع انسانی، ایجاد امنیت شغلی برای کارکنان از طریق بستن قراردادهای بلندمدت با آنها، استقرار سیستم ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی و سایر کارکنان با استفاده از معیارهای مشخص شده در روش ارزیابی متوازن، استقرار سیستم حقوق و پاداش متناسب با عملکرد کارکنان، فراهم آوردن امکان دستیابی به فرصتهای پیشرفت شغلی در سازمان بر اساس ارزیابی عملکرد آنها، تدوین و اجرای برنامههای پیشرفت شخصیت برای تمام کارکنان با استفاده از استادان متخصص در این زمینه، ایجاد گروههای مشاوره با کارکنان برای بررسی و رفع مشکلات آنان، تدوین برنامههای کمکهای مادی و معنوی به کارکنان برای رفع مشکلات آنها، ایجاد شرایطی برای مشارکت کارکنان در تصمیمگیریهای بانک تا کارکنان برنامههای تدوین شده را راحتتر بپذیرند.
مدیران ارشد بانکها میتوانند از طریق آموزش برای تمام کارکنان، اجرای برنامة توسعه مدیریت منابع انسانی، تأمین امنیت شغلی، ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی، میزان رابطة حقوق مدیران با عملکرد آنها، ارزیابی عملکرد تمام کارکنان، فرصتهای پیشرفت شغلی در سازمان، برنامههای پیشرفت شخصیت برای تمام کارکنان، گروههای مشاوره با کارکنان، برنامههای کمک به کارکنان، و مشارکت کارکنان در تصمیمگیریهای سازمان به افزایش کیفیت سرمایة انسانی دست یابند تا بتوانند با تأثیر بر راهبردهای رقابتی، مزیت رقابتی پایدار به دست آورند.
Elfenbein and Ambady Lado and Wilson Boxall McGuire and Cross Horngren Kaplan, R."