چکیده:
یکی از مواردی که عقل حکم به ضرورت آن می کند تشکیل حکومت به منظور حفظ نظم و امنیت است. اما هر حکومتی بر اساس مبانی فکری و نظری خاص به خود دارای اهدافی است و بر اساس همین اهداف، برای حاکمان خود شرایط و ویژگی هایی قایل می شود. حکومت اسلامی هم دارای شرایطی است که از جمله آن عصمت و تقواست. این مقاله درصدد پاسخ گویی به این سوال اصلی و اساسی است که عصمت و تقوا به عنوان یکی از شرایط حاکم چه نقشی در تحقق اهداف حکومت اسلامی دارد؟ از این رو، با بهره گیری از آیات و روایات و با روش توصیفی و کتابخانه ای به تبیین نقش عصمت در تحقق اهداف حکومت اسلامی، در زمان حضور معصوم، و نقش تقوا در عصر غیبت می پردازد و از آن رو که مهم ترین هدف حکومت اسلامی، چه در زمان حضور معصوم و چه در عصر غیبت، رشد و تعالی بشر و تامین سعادت دنیا و آخرت است عصمت و تقوا نقش کلیدی و اساسی در تحقق این اهداف و در نتیجه، کارآمدی نظام اسلامی دارند.
خلاصه ماشینی:
"سؤال اصلی که این مقاله به آن میپردازد این است که «عصمت» و «تقوا» چه نقشی در تحقق اهداف حکومت اسلامی دارد؟ با توجه به سؤال اصلی این مقاله، سؤالات فرعی عبارتند از: عصمت به چه معناست و منشأ آن چیست؟ آیا عصمت دارای مراتب است؟ منظور از حکومت اسلامی چیست؟ حکومتها چه اهدافی را باید دنبال کنند؟ آیا تنها باید به دنبال تأمین اهداف دنیوی باشند یا اهدافی بلندتر از این را دنبال کنند؟ در این صورت، حاکمان حکومت چه شرایطی را باید دارا باشند؟ آیا انسانهای عادی و بیبهره از صفات عالیه انسانی شرایط احراز این مسئولیت را دارند یا برای رسیدن به این اهداف شرایط ویژهای از جمله عصمت را باید داشته باشند؟ در زمان غیبت امام معصوم چه کسی صلاحیت حکومت را دارد؟ تقوا به عنوان یکی از شرایط حاکم در عصر غیبت چه نقشی در حکومت اسلامی ایفا میکند؟ بر اساس سؤالات مذکور و برای اینکه بتوان تبیینی بهتر از نقش عصمت و تقوا در تحقق اهداف حکومت اسلامی داشته باشیم، در بخش آغازین به مفاهیمی نظیر حکومت اسلامی، عصمت، تقوا و اهداف حکومت اسلامی میپردازیم.
98 با توجه به حقوقی که اسلام برای مردم قایل است، این حقوق تنها در سایه رهبری فردی عادل و باتقوا استیفا میشوند و نتیجه آن رضایتمندی مردم از حکومت و حاکمان خود است؛ چراکه تقوا موجب میشود انسان از سمت و امکاناتی که در اختیارش قرار گرفته است در راستای تحقق اهداف حکومت و رضایتمندی مردم بهره گیرد و منافع شخصی، گروهی و جناحی باعث تخطی او از محدوده وظایف نگردد."