چکیده:
تحولات ساختاری و فرهنگی در جوامع جدید، آستانه رضایتمندی جنسی افراد را افزایش داده و کارکرد خانواده در تنظیم رفتار جنسی را با مشکل مواجه نموده است. پرسش اساسی این است که در چنین شرایطی، زنان و مردان چگونه میتوانند نیاز جنسی خویش را در قالب خانواده مدیریت نمایند؟ شاخصهای کارکرد تنظیم رفتار جنسی در خانواده مطلوب اسلامی کدامند؟ این نوشتار با روش تفسیر تحلیلی، معیارهای چگونگی تنظیم و تأمین نیاز جنسی زن و شوهر صرفا براساس مستندات دینی تعیین و تعریف گردیده است. تنظیم رفتار جنسی در فرایند پیچیده روانی و عاطفی اشباعشدنی است. از نظر اسلام، فرایند ارتباط جنسی زن و شوهر، شامل ابعاد سهگانه مراقبتی، انگیزشی و آمیزشی است. شاخصهای تنظیم رفتار جنسی در همین ابعاد قابل تعریف است. طهارت عاطفی، تعهد جنسی، کنترل نگاه، حفظ وقار، حفظ حجاب، آراستگی، تفاوت جنسی، مثبت نگری، محبت، ملاعبه و... از جمله مؤلفههای است که از منابع دینی استخراج گردیده و برای تعیین میزان رضایتمندی جنسی افراد در قالب خانواده، شاخصسازی شده است.در این پژوهش، شاخصهای تقسیم کار عادلانه بر اساس چارچوب معرفتی اسلامی استخراج شده است. جامعه مطلوب از دیدگاه اسلامی، دارای ساختار ویژهای است که تفاوتهایی بنیادی با نظام اجتماعی غیردینی دارد. از جمله مختصات اصلی نظام اجتماعی مطلوب اسلام، ضرورت انطباق ساختارهای اجتماعی با اصول عدالت اجتماعی است. از منظر اسلام، عدالت اجتماعی، هم به عنوان معیار قضاوت در باب تشخیص نظام اجتماعی مطلوب از نامطلوب اهمیت دارد و هم اساسا نظم پایدار در جامعه در صورتی شکل میگیرد که مبتنی بر معیارهای عدالت باشد. با توجه به این مطلب، در این پژوهش سعی شده است شاخصهای نظام تقسیم کار عادلانه با توجه به متون و منابع اسلامی مورد تأمل و استنباط قرار گیرد. در این نوشتار برآنیم با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی به استخراج شاخصهای تقسیم کار عادلانه از متون دینی بپردازیم. یافتههای اصلی این نوشتار این است که از منظر اسلام، نظام تقسیم کار اجتماعی در صورتی شالوده مستحکم برای استقرار نظم اجتماعی فراهم میسازد که مبتنی بر اصول و معیارهای عدالت باشد. شاخصهای اصلی تقسیم کار عادلانه با توجه به متون اسلامی عبارتند از: شایستهسالاری، تناسب با تفاوتهای طبیعی و برابری فرصتها.
خلاصه ماشینی:
"برخی کارشناسان، ضمن مرتبط دانستن نوع مشکلات میان زوجین با فرهنگ مردم هر منطقه، یکی از مشکلات اساسی مراجعان را سوءظن به همسر میداند؛ مردانی که به دلیل شرایط اجتماعی از فریب خوردن میترسند و خوشبینی به همسرشان را نوعی حماقت میدانند، یا زنانی که تصور میکنند همسرشان در زندگی خود عشق دیگری دارد، یا در روابط با زنان دیگر، حریمها را رعایت نمیکند؛ بخشی از این سوءظنها ناشی از بدبینی است و بخشی دیگر به خاطر شکسته شدن مرزها و حریمهای جامعه میباشد.
189 پرسش اساسی که در چنین شرایطی مطرح میباشد، این است که زنان و مردان چگونه میتوانند نیاز جنسی خویش را در قالب خانواده مدیریت نمایند؟ از نظر اسلام راه درست ارضای نیاز جنسی چیست؟ غریزه جنسی به عنوان یکی از طبیعیترین غرایز انسانی، در یک فرایند پیچیده روانی ـ عاطفی اشباعشدنی است.
بدین جهت، لازم است که اشاره گذرا به دیدگاه اسلام راجع به ازدواج و نیاز جنسی زن و شوهر شود، تا نوع نگاه انسان مسلمان در این ارتباط روشن گردد.
ثانیا، در هر چهار شب یک شب باید همسر خویش را در آغوش گیرد؛ چون همانگونه که مردان لذت را در آمیزش جنسی میبینند، زنان لذت جنسی را در همآغوشی جستوجو میکنند: صفوانبن یحیی از حضرت رضا علیهالسلام سؤال کرد: درباره مردی که دارای همسر جوانی است و همبستری با او را یک ماه یا یک سال ترک میکند و به او نزدیک نمیشود."